19 årige hvad må jeg med en på 13.
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej. jeg vil starte ud med at sige jeg ikke vil noget ulovligt. også derfor jeg skrive herinde for at vide hvad jeg må og ikke må. Vi har aftalt at se en film sammen og ikke andet. Ved godt vi ikke må - Have samleje, oralsex (mundsex), onani, at kæle for hinandens kønsdele, analsex. Men det store spørgsmål er. hvad må vi?? Må man kysse? - Holde i hånd? - Ligge op af hinanden? Ved godt det måske er forkert at vi ses. men altså hvis vi ikke laver noget ulovligt kan jeg ikke se problemet?

Svar:
Hej dreng, 18-19 år.
Undskyld det lidt sene svar, jeg har arbejdet en del med at finde de konkrete grænser i lovstoffet, og det er noget kringlet.
Jeg kan ikke finde noget ulovligt i at holde i hånd, så langt så godt. Det er sådan at lovgivningen omfatter samleje og anden kønslig omgang end samleje... Og det er her det bliver kringlet. For hvorvidt det at I kysser og lægger sammen kan være anden kønslig omgang en samleje, tror jeg kommer meget an på hvem der ser det.
Jeg tror det bedste du kan gøre i den sammenhæng er at snakke med din kæreste og din kærestes forældre, sammen om hvad der er iorden. Jeg ved godt det bliver pinligt og akavet, men det er nok den eneste måde at få fælles spilleregler.
Til sidst synes jeg at du skylder dig selv at tænke lidt. Du skriver at du selv godt ved at det måske er forkert, hvad er det så der gør at du alligevel ser din kæreste? Og når nu du er så meget i tvivl om hvad du må, og ikke må gøre, og lyder til at du vil følge det, hvad er det så der gør din kæreste til en kæreste frem for en ven.
Med Venlig Hilsen
-Sune