14 år
brevkassespørgsmål af
D
14 år
jeg er en pige som lige er blevet 14, jeg var til fest for 3 måneder siden sammen med min kæreste, vi tager hjem til ham og vi har samleje og kondmet springerog jeg blev sur på en måde og så tager jeg hjem, jeg skulle ha haft mens ugen efter og fik den ikke, så tog jeg til lægen og fandt ud af at jeg var gravid. jeg tog hjem til mine forældre og de sagdejeg skulle få en abort så hurtig som muligt men jeg sagde nej, så nu er jeg 3 måneder henne.
så spørgsmålet er burde jeg lytte til mine forældre og få en abort, for jeg føler virkelig at det var skæbnen. hvad skal jeg gøre?
Hilsen D

Svar:
Kære du
Det er en rigtig svær situation du står i og jeg kan godt forstå du er meget i tvivl. Jeg kan ikke give dig løsningen, men jeg vil meget gerne dele mine tanker.
Som jeg ser det har du lige nu tre muligheder.
Du kan beholde barnet.
Du kan få en abort
Du kan bortadoptere barnet, hvilket betyder at du føder barnet og efterfølgende "giver" det til en anden familie, hvor barnet kan vokse op.
Jeg kan godt følge din tanke om at det der er sket er skæbnen og at du derfor bør gennemføre graviditeten og få barnet.
På den anden side er det også vigtigt at vurdere om du lige nu står i en situation hvor du kan tilbyde et barn en god og sikker opvækst? Alle nybagte forældre opdager at det at blive forældre er en helt vanvittig stor opgave, som til tider kan virke uoverskuelig og måske endda umulig. Teenageårene kan i forvejen være lidt af en udfordring, med mange store op- og nedture. Derfor er det også vigtigt at tænke på om du kan tage ansvar for et andet menneske, samtidig med at du selv gennemgår en masser forandringer?
Som sagt kan jeg ikke sige hvad der er det rigtige at gøre. Men jeg kan sige dig at du skal komme en beslutning nærmere nu. Det er sådan at man frit kan vælge abort frem til og med 12. uge. Når man er længere i sin graviditet end 12. uge kan man ikke længere frit vælge abort. Så er det noget man skal søge om tilladelse til...og det er ikke sikkert man kan få lov.
Så, hvis du vil have valgmuligheden skal du handle nu. Og når jeg siger handle så mener jeg at du skal søge meget mere rådgivning og hjælp til at træffe den her beslutning. Her tænker jeg særligt på Mødrehjælpen som tilbyder hjælp til unge gravide der er i tvivl om, ligesom du er lige nu. De har en chat der er åben alle hverdage, og i dag åbner den kl. 12.30. Læs mere om deres rådgivning her
Som sagt er det vigtigste at du gør noget med det samme, så du fortsat har mulighed for selv at bestemme, hvad der skal ske. Søg mere hjælp til at træffe den bedste beslutning.
Held og lykke med det...lige meget hvad du ender med at vælge.
Mange hilsner
Niels-Christian