14-19=barn?

brevkassespørgsmål

14-19=barn?

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

hej havde set at i havde skrevet til en, at man faktisk godt må beholde sit barn hfra man er 12 hvis komunen vudere at det er iorden, men vad hvis man er fx.14 og faren er 19? for tænkte bare på hvis det skete med min kæreste og jeg :-)

Svar:

Kære du

Det er dejligt at høre, at du læser i vores brevkasser og tænker videre over svarene. Når du så er kommet i tvivl, efter noget du har læst herinde, er det super fint, at du skriver og spørger mere ind til det, så du kan få et mere præcist svar.
Det er rigtigt som du har læst, at man kan få lov at beholde et barn helt ned til 12-års alderen. Det er fordi, at det ikke nødvendigvis er alderen der er det afgørende, når man vurderer om nogen får lov at beholde deres barn eller ej. Det handler i højere grad om, hvorvidt man er i stand til at sørge ordentligt for barnet. Dette kan både være noget med, hvordan man selv fungerer, hvor meget støtte man har i sin familie, kæreste og lignende. Det er derfor ikke muligt at give en bestemt aldersgrænse for, hvornår man får lov at beholde sit barn, da der tages stilling til det fra person til person.
Det vil altså sige, at du som 14 årig både kunne få lov og ikke få lov at beholde et barn afhængig af, hvordan din evne til at sørge for barnet vurderes. Der er dog en væsentlig detalje i det du skriver til mig, nemlig at din kæreste er 19. Det har vist ikke en direkte effekt på, om man kan få lov til at beholde sit barn, men til gengæld kan det være lidt problematisk med jeres aldersforskel i forhold til den såkaldte seksuelle lavalder. Den er i Danmark på 15 år, og det vil derfor sige, at din kæreste faktisk ikke må have sex med dig endnu. Hvis du skulle gå hen og blive gravid, er det ret tydeligt for jeres omgivelser at I har haft sex, og der kunne være nogen der gik i gang med at undersøge dette. Jeg siger ikke det her for at skræmme dig, men mere for at dig og din kæreste ikke får nogle ubehagelige overraskelser.
Når du skriver til mig, om hvad der ville ske, hvis du blev gravid med din kæreste, tænker jeg, at det lyder som om du går med tanker om, at du godt kunne tænke dig at blive gravid? Det forestiller jeg mig kan være fordi du har en super sød kæreste, og du måske går og føler dig klar til børn. Det sker nogle gange, at piger i din alder pludselig får lyst til børn selvom man stadig er ret ung endnu. Det er altså en helt normal følelse at gå med. Der er dog mange ting man ikke har nået endnu, når man er så ung, og du har jo hele livet foran dig. Hvis dig og din kæreste er glade for hinanden, så har I jo masser af år sammen. Jeg tænker at det er smart lige at vente lidt endnu med at få børn. Både så I ikke får problemer med reglen om den seksuelle lavalder, og også så i er lidt længere med livet og ved mere om, hvad I kunne tænke jer i jeres fremtid. Det kan være rigtig dejligt at få børn, men det ændrer også ens liv fuldstændig, og er derfor noget man skal tænke meget grundigt igennem.

Jeg håber du kunne bruge mit svar til noget. Hvis det har givet anledning til flere spørgsmål er du velkommen til at skriver herind igen

Kh. Louise