12 år og gravid
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej jeg er 12 år og haft sex med min kæreste og det skal lige siges jeg har fået min menstration. Og her på det sidste har jeg gået og haft kvalme og jeg er blevet lidt tyk på maven og jeg har fortalt min kæreste det og jeg tør ik fortælle min mor og far det hvad skal jeg gøre!!!!!! Kom med svar hurtigst muligt !!

Svar:
Hejsa
Det er godt, at du skriver ind, nu hvor du er i tvivl om noget. Det er ikke rart at gå rundt med alene, og jeg kan godt forstå, at du er bange for at være gravid.
Først og fremmest vil jeg lige sige, at det jo egentlig ikke er lovligt for dig at have sex før du bliver 15. Men nu hvor det er sket, vil jeg svare på dit spørgsmål så godt jeg kan:
Hvis menstruationen er som den plejer, er det for det meste et tegn på, at man ikke er gravid. Det er bare ikke altid, at det er en sikkerhed, og når du er 12 år, så er du midt i din udvikling, og din menstruation kan derfor godt være uregelmæssig alligevel.
Nu skriver du ikke, hvor lang tid, der er gået, siden du havde sex. Men der går som regel et par måneder, før man kan se på maven, at man er gravid. Kvalmen kommer normalt heller ikke med det samme.
Selvom du har fået din menstruation, er der altså en risiko for, at du godt kan være gravid alligevel. Jeg synes derfor, at du skal tage en graviditetstest. Den kan du købe på apoteket eller i de fleste supermarkeder, typisk oppe ved kassen. Måske kan du få din kæreste enten til at købe den eller til at tage med dig, hvis du synes det er lidt pinligt. Hvis graviditetstesten viser, at du er gravid, så er du nødt til at fortælle dine forældre det, så de kan hjælpe dig med, hvad du skal gøre. Din læge vil også kunne fortælle dig, om du er gravid – og med større sikkerhed end graviditetstesten. Det er vigtigt, at du får det tjekket hurtigst muligt.
Hvis du går rundt med mange tanker og bekymringer omkring det, så synes jeg du skal prøve at fortælle din mor det, selvom det er svært. Du skal i hvert fald tage en test eller få lægen til at se på dig, så du kan være sikker på, at du ikke er gravid.
Derudover er det vigtigt, at du altid beskytter dig, når du har sex. Både for ikke at blive gravid, men også for ikke at blive smittet med sexsygdomme.
Jeg håber, at mit svar kunne hjælpe dig lidt på vej.
Mvh Anne