!!
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Jeg har engang været sammen med min bedste ven et par gange. Vi var ikke klar over at vi skulle bruge kondom, så vi gjorde det uden.. Jeg vil spørger hvad jeres råd er for ikke at få en sygdom eller lign. Hilsen : Ham der

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål - det er godt du spørger, når der er noget du er i tvivl om og det er nemlig en god ide at undgå at få en sygdom eller lignende.
Når du og din ven har sex uden kondom, så kan i blive smittet med en sexsygdom - hvis i har haft sex uden kondom med en anden eller andre. Nogle sexsygdomme, for eksempel herpes geinitalis, kan også smitte ved oralsex eller hvis i kæler hinanden om jeres kønsdele uden faktisk at have samleje.
Hvis i fremover gerne vil have sex med hinanden, så skal i huske at bruge kondom. Kondom er det eneste som beskytter imod sexsygdomme. Det er en god ide at gå til lægen, hvis du/i kan være i tvivl om i er blevet smittet med en sexsygdom.
Sidst men ikke mindst, så skal i snakke sammen om det. Hvis i ikke går i seng med andre og ingen af jer har en sexsygdom, så er der også mindre risiko, for at få en sexsygdom, det handler om tillid - i skal kunne stole på hinanden.
Jeg håber det gav dig lidt svar - husk kondomet næste gang.
Mange hilsner fra Bibi