...
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Heii jeg er en pige på 13 år. Jeg har her for nylig laft mærke til (dvs. at man ikke kan undgå at ligge mæreke til det) at der kommer noget brun slim ud fra min skede. Hvad er det..?!!! Hilsen den bekymrede..

Svar:
Hej pige 13 år.
Tak fordi du skriver til Cyberhus.
Der er ingen grund til at du er bekymret. Når man er 13 år er man på vej ind i puberteten, går du fra at være pige til at blive en voksen kvinde. I puberteten får man menstruation og det starter ofte med at der kan komme lidt brunligt udflåd, lige nøjagtigt som du beskriver. Det er sekret blandet med lidt gammelt blod som er afstødt fra slimhinden i din livmoder (dette sker når ægget ikke er befrugtet med sæd fra manden). Menstruationen kommer ikke altid med det samme, der kan godt gå noget tid inden der kommer frisk menstruationsblod ud ca en gang om måneden.
Hilsen Mette