?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
ja.. ved ikke hvad de hedder men inde i skeden er der to sider jo og i hver side sidder der sådan to flapper tror de hedder skamlæber er ikke sikker men.. men den ene er meget større ind den anden og hænger faktisk s; hvad skal jeg gøre! det ser så klamt ud og synes det pinligt i;

Svar:
Hej med dig.
Det er godt du skriver. Jeg kan godt forstå, hvis du har det lidt svært og jeg vil prøve at besvare dit spørgsmål, så godt jeg kan.
Ud fra det du skriver, så vil jeg tro at det er dine skamlæber (de kan også hedde kønslæber) du mener. Du har faktisk 2 sæt skamlæber: de store skamlæber, som er dem der yderst, og så de små skamlæber, som er dem jeg tror du taler om. De små skamlæber er dem, der godt kan hænge lidt 'ud fra skeden'.
Nu ved jeg jo ikke hvordan du ser ud for neden, så derfor kan det være lidt svært for mig at vide, hvor stor forskellen er. Men jeg vil sige at, når du er 14 år, så er du langtfra fuldt udvokset - altså din krop er slet ikke færdig med at udvikle sig. Derfor synes jeg at du skal tage det roligt, for det kan jo nå at ændre sig.
Det er helt fair, hvis du synes det er pinligt. Men jeg synes faktisk ikke det er noget du skal være flov over. Det er meget naturligt og der er mange piger og kvinder, som har meget forskellige kroppe og din krop ser jo ud som den gør.
Jeg faldt lige over et spørgsmål, som er blevet stillet i brevkassen hos www.netdoktor.dk. Det er en pige på 15 år som spørger til om hendes skamlæber (kønslæber) er for store. Det er ikke helt det samme som du spørger om, men jeg synes at lægens svar er godt. Han får forklaret det her med din krop og dens udvikling ret godt.
Jeg håber du kan bruge mine råd :)
Venlig Hilsen Mie