???

brevkassespørgsmål

???

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

hej bb det er sådan at jeg er bane for at taje til læger og få p-pillier, jeg er bane for havd ham/hun vil siger til det at jeg vil/har p-pillier i min alder (altså at hun vil sige det, at jeg er 13 år og ikke må må få p-pillier fofdi jeg er 13 år ca sådan) jeg er kale på det med sex men lige på det påneget at taje op til læger og taje en sange med læge mo det .... altså? og er det føre eller æforre man har hart sex man gåre til lægen?

Svar:

Hej pige 13 år

Det er rigtig fint at du skriver ind til os i brevkassen, jeg vil starte med at sige at du bestemt ikke skal være nervøs for at tale med din læge om p-piller, det er kun dejligt at du er så opmærksom på at tænke på dig selv i forhold til at beskytte dig imod graviditet. P-piller beskytter dig dog kun imod graviditet og ikke imod kønssygdomme, så hvis du vil være på den helt sikre side, så vil jeg anbefale dig at du køber nogle kondomer, her skal du heller ikke forbi din egen læge. P-piller er hormoner som går ind og påvirker din naturlige hormonbalance, det er tidligt at starte på p-piller som 13 årig og derfor ved jeg heller ikke hvad din læge vil sige, men du skal nok forvente at din læge vil anbefale at du venter lidt endnu. Det er før sex at man går til lægen for at få p-piller.

Den seksuelle lavalder er 15 år og er sat for at beskytte børn og unge imod seksuelle overgreb, samtidlig er din krop først ved at starte med at blive kønsmoden, du har mange år foran dig endnu og derfor er det vigtig at du lytter til din krop om du har lyst og føler dig klar, du har selv ansvaret for at passe på dig selv og har altid ret til at sige nej !

Venlig Hilsen

Sascha