Samtykke
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej For nylig havde jeg sex med en dreng. Det var min første gang og kom til at tænkte over ar han faktisk ikke spurgte mig om jeg havde lyst. Han stak den bare op i mig efter ham havde givet mig finger. Det var ikke fordi jeg synes det var en ubehagelig situation, men tænkte bare over om det var forkert at han ikke spurgte mig først om jeg havde lyst?

Svar:
Hej du
Tak for dit brevkassespørgsmål.
Det er en rigtigt god refleksion, du har gjort dig omkring samtykke. Det kan nemlig godt være svært at definere, hvad samtykke er. Skal man fx sige klart ja, for at der er tale om samtykke, og skal han spørge dig, før I har sex? Og hvad nu hvis ens kropssprog bliver misforstået? Jeg har ikke noget klart svar på de spørgsmål.
I stedet tror jeg, at det vigtigste er, at man mærker efter både undervejs og bagefter og siger fra, hvis der sker noget, som man synes, er ubehageligt. Det er nemlig helt okay at sige fra, sige stop eller sige nej både før, undervejs og efter, hvis man ikke har lyst alligevel eller har fortrudt!
Det lyder heldigvis som om, at det har været en god første gang for dig, og det er jeg glad for på dine vegne. Hvis du er meget i tvivl om, hvordan du eller din partner har det med at have sex, så kan I fx aftale med hinanden, hvordan I giver samtykke. Det kan være,  at I spørger hinanden først, om I har lyst. Eller det kan være, det ikke er nødvendigt for jer at spørge inden, men at I aftaler, at I altid kan stoppe undervejs, hvis der er brug for det.
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
De bedste hilsner
Marie