Sabbatår og manglende selvtillid

brevkassespørgsmål

Sabbatår og manglende selvtillid

brevkassespørgsmål af
Maja
22 år

Hej Cyberhus Jeg skriver egentligt ind for at høre om I kan hjælpe mig lidt med nogle problemstillinger jeg går med til dagligt i mit sabbatår. Jeg blev student i sommeren 2020 og har haft to forskellige jobs. Det ene var jeg egentligt glad for i en kort periode fordi jeg havde nogle søde kollegaer, men måtte opsige fordi jeg ikke fik løn for alt arbejde, og fordi det var utroligt fysisk hårdt. Jeg gik så jobsøgende i nogle måneder og var meget nede. Her kom de dårlige tanker om mig selv og mit lave selvværd dukkede sig op. Jeg opdagede hvor meget ens personlighed og det man laver til dagligt betyder. Jeg var så til to jobsamtaler og den ene var i en børnehave, hvor jeg slet ikke vidste hvad jeg skulle sige. Jeg følte helt jeg havde glemt, hvordan man er normalt overfor andre mennesker, helt basalt at småsnakke eller bare sige hej??? Jeg gik helt i sort og var SLET ikke mig selv længere. Den følelse kan jeg mærke stadigvæk er i mig, og jeg ved ikke hvordan jeg slipper af med den, for det er ikke mig! Jeg bor lige nu hjemme ved min mor, som jeg også har oplevet vanskeligheder med at bo sammen med. Hun har heller ikke nogen hverdag og jeg kan ikke både rumme mine bekymringer og hendes. Jeg er kun lige fyldt 22 endnu. Jeg fik så sjovt nok ikke jobbet ved den børnehave, men jeg fik et andet, som var et direkte røv sygt arbejde. De tog desuden ALT og ALLE ind. Det var en stor arbejdsplads, og med udskiftninger hele tiden, og så var det TOTALT ens formet, også var det KUN lange vagter. Jeg var glad nok i starten for at tjene lidt penge igen, men fik hverken udfordret mig positivt eller skabt nye relationer der. Så jeg gik stadig og overtænkte alting og havde det dårligt når jeg så havde fri. Alt virkede så ligegyldigt for mig. Min kontrakt udløb så efter 1 år eller lignende, og så tog jeg på en grupperejse i 2 uger, men jeg blev meget syg på rejsen og følte heller ikke, at jeg fik særligt meget ud af det. Desuden har jeg siden haft meget svært med bare at spise og jeg har tabt mig ALT for meget, som heller ikke kan være helt sundt. Jeg føler mig generelt kun dummere og dummere i mit sabbatår, og jeg føler kun jeg har oplevet modstand, udover jeg fandt min kæreste. Jeg har desuden altid været en super social person med et stort overskud af humør, men nu er jeg gået hen og blevet ret ensom. Jeg har med tiden i mine sabbatår også cuttet mange veninder fra, fordi de kun gik op i drenge og alkohol, som jeg fandt ud af, ikke var alt jeg ville bruge min tid på, men nu føler jeg, jeg næsten ikke har nogen længere. Som jeg nævnte har jeg godt nok fået en kæreste, som virkeligt er den bedste kæreste man kunne finde, ingen tvivl der - men det er svært stadig at føle mig mig selv helt igen - også med ham hvis vi f.x, er ude. Han bliver først student i år, men han har masser af planer og har allerede sikret sig et fuldtidsjob i sit sabbatår. Jeg er glad på hans vegne, fordi han er virkelig dygtig til alt han sætter sig for, men ville også ønske det var mig der stod der i livet igen og ikke var fanget med alle de bekymringer her. Jeg ser en fremtid med ham, og hans familie har også taget godt imod mig, men jeg er slet ikke ligeså fuld af liv og hyggelig som jeg ville ønske jeg var. Jeg har jo ikke noget input i hverdagen og fortælle dem som sådan om. Min kæreste er dog rigtig sød og han lytter gerne på, hvad jeg har at sige, men jeg har det også sådan, at det ligesom er mit problem, og kun mig selv der kan gøre noget ved det. Jeg er også jobsøgende lige nu og pengene går kun nedad igen. Jeg har en drøm om at flytte til Aarhus og studere, så jeg har søgt ind til sommer, men jeg ved heller ikke engang om det er mig, om jeg er klar til det med så lav selvværd - eller jeg bare savner at studere igen, og "håber" på at det bliver mit vendepunkt. Jeg har ligeledes sendt en masse ansøgninger til forskellige jobs ud igen, men er seriøst rædselsslagen for et arbejde, for jeg har jo ingen selvværd og føler bare det er SÅ tydeligt! Jeg plejede aldrig at tage tingene så tungt, men nu doubter jeg på om jeg overhovedet kan nå at få ryddet op på mit værelse i løbet af en dag, og jeg hader mig selv for det. hvis jeg så ikke når det. Hvis jeg så mig selv fra da jeg gik ud af 3.g nu ville jeg bare råbe "ta dig fucking sammen snotunge og gør noget i stedet for alt det ynk!". Jeg har på et tidspunkt været så langt nede i mit sabbatår, at min mor foreslog jeg tog til lægen med det. Jeg fik så taget en depressionstest og den viste ikke tegn på depression, men hun kunne godt se at jeg havde det mentalt dårligt, så hun foreslog jeg tog til noget psykologtimer. Jeg har dog ikke kunne finde nogen der har tid på deres ventelister overhovedet og har bare opgivet det, også fordi det er så dyrt og hvem ved overhovedet om det hjælper at tale lidt med en fremmed? Jeg ved jo godt alle ville sige, man bør prøve det an, før man udelukker det, men jeg kan ikke overskue bøvlet i at finde nogen ledige og vente på de har tid heller. Jeg håber I kan hjælpe mig lidt på vej med, hvad jeg kan gøre for at komme hen ad og få det lidt bedre igen.

Svar:

Kære Maja

Da jeg sad og læste dit brev, så var det hurtigt tydeligt for mig, at der er mange bekymringer, som fylder hos dig. Jeg får på fornemmelsen, at det måske kan blive meget kaotisk inde i dit hoved, hvis de her tanker fylder så meget, som det virker til. Derfor synes jeg, at det er rigtig godt, at du er kommet forbi, og jeg vil gøre mit allerbedste for at give dig nogle råd og tanker med, som forhåbentlig kan hjælpe dig på rette vej.

Du fortæller, at dine to sabbatår har været med blandet succes i forhold til arbejde, hvor der både har været spændende jobs og bedre betalte jobs, men at du ikke har lykkedes med at finde ét, hvor du har følt dig både fair betalt og i selskab med gode kollegaer, og hvor du samtidig kunne udvikle dig. Samtidig så har der været en rigtig træls oplevelse i forbindelse med en jobsamtale, som har sat sig i dig. Så har du også været ude at rejse, hvor det heller ikke gik, som du havde drømt om. Du fortæller, at efter du er kommet hjem, så har du tabt sig, og du har det ikke særlig godt. Du føler dig distanceret fra dine veninder, og du har svært ved ikke at sammenligne din situation med din ellers dejlige kæreste og føle dig forkert. Så der er rigtig mange ting, det er det virkelig.

Når jeg læser dit brev, så kan det for mig komme til at virke, som om, at mange af de ting, som du slås med på en eller anden måde måske kan have rod i dit selvværd. Det virker for mig, som om, at du måske bliver usikker både ift. jobs, din kæreste og hans familie samt din venner, fordi du generelt ikke hviler så meget i dig selv lige nu? Det er ikke sikkert, at det er rigtigt, men grunden til, at jeg spørger det, er, at det ikke ville være første gang, at jeg mødte én, som i løbet af sine sabbatår er blevet usikker på nærmest alt omkring sig selv. Hvilket jeg godt kan forstå, fordi ens sabbatår kan være en ret voldsom tid egentlig, hvor man komme til at føle et stort pres i forhold til at finde ud af, hvad man vil i fremtiden, og hvem man egentlig er som person. Det er store spørgsmål, så derfor tænker jeg, at det er meget naturligt, at man kan blive meget usikker på sig selv.

Mit bedste råd til dig er derfor at tale med nogen omkring dig om, hvordan du har det. Vi mennesker kan superhurtigt blive fanget i vores eget hoved, hvor vi kan overbevise os selv om langt det meste. Derfor er det rigtig vigtigt at få sagt tingene højt til et andet menneske, som måske ser tingene på en helt anden måde. Du skriver f.eks., at du har lyst til at sige til dig selv, at du skal tage dig sammen, og at du er en snotunge. Jeg tænker fuldstændig modsat, at det måske lige nu er tid til at være god og tålmodig med sig selv. Tage dig tid til at få det bedre, få mere overskud og så derefter bruge noget tid på at mærke efter, hvad det er, DU vil prøve af. Det er ikke sikkert, at tingene kommer til at lykkedes, men det ved man ikke, før man prøver.

Der er så mange holdninger til, hvad man skal og bør på forskellige tidspunkter i sit liv, men det nytter ikke at gøre det, som alle andre gør, eller at holde sig selv tilbage, fordi man vil noget andet end alle andre. Derfor håber jeg, at du tør følge din mavefornemmelse og tør stole på, at selvom selvtilliden har lidt nogle knæk over det sidste par år, så har du masser af gode ting i vente og gode ting at byde enten en arbejdsplads eller en roomie eller studiekammerater alt efter, hvad der bliver det næste for dig.

Det er vigtigt at huske, at usikkerhed ikke er noget, vi mærker, når vi ikke kan finde ud af noget. Usikkerhed er noget, vi mærker, når vi er i tvivl, og det er langt de fleste mennesker, når de skal starte på noget nyt, hvad end det er arbejde, studie eller noget helt andet. Det er meningen, at vi skal føle, at vi ikke helt kan bunde, fordi det er sådan, vi bliver udfordret og lærer noget nyt. Det betyder dog også, at det går galt en gang imellem, og vi snubler. Men selv når vi snubler, så kan det være en måde at bevæge sig fremad mod det næste, som man skal hen imod. Når vi snubler, får vi nemlig mulighed for at stoppe op og overveje, om der er noget, vi skal gøre om, om der er noget, der holder os tilbage, eller om vi bare lige havde brug for en lille pause. Så i stedet for at se de her bump på din vej som store nederlag, så håber jeg, at det giver mening at prøve at se dem som oplevelser, der gør dig klogere på både dig selv og andre.

Det bringer mig videre til en af de sidste ting, du nævner. Du skriver, at du efter en snak med din læge har overvejet at tale med en psykolog. Det kan være en rigtig god ting at man, udover at tale med sine nærmeste, også taler med én, som man ikke f.eks. er i familie eller venner med. Nogle gange kan der være nogle ting, som er lettere at sige i rum med en, som man ikke på samme måde skal forholde sig til, når samtalen er slut. Men ligesom mange andre, så er du rendt i de lange ventelister, som mange psykologer desværre har lige nu. Det er der desværre ikke nogen hurtig løsning på, men det kan være en idé at prøve at kontakte nogle psykologer og se, om de måske har et afbud eller lignende. Hvis du har mulighed for det, så er også oftere kortere ventetid til psykologer, som man selv betaler, eller som man evt. kan få betalt af sin private sundhedssikring. Du kan også prøve at kontakte din kommune, og se om de har nogle tilbud om psykologsamtaler. Slutteligt findes der også forskellige rådgivningstilbud rundt omkring i Danmark, som måske kan være en mulighed for at prøve at få åbnet op og talt om, hvad du gerne vil. Her kan Rådgivning Danmarks rådgivningsportal være en god mulighed. Du er selvfølgelig også velkommen til at kigge forbi igen her i brevkassen, eller evt. tage en snak med en af vores søde rådgivere i SMS-rådgivningen.

Uanset hvad du vælger, så skal du vide, at jeg hepper på dig, og sender rigtig mange varme tanker din vej. Du er et hårdt sted lige nu, men jeg er sikker på, at det kan blive rigtig godt igen, selvom det kan kræve tid og tålmodighed.

Jeg håber, at mit svar har givet mening for dig at læse!

De allerbedste og varmeste hilsner,

Dagmar

Dagmars billede
Dagmar fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål