S mangler hjælp igen :-)
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hey igen. Kan du hjælpe mig med hvordan man kan få sin novellesamling udgivet? (Så jeg kan tjene lidt :-) ) De største knus S

Svar:
Hej S
Godt at høre fra dig igen. Det lyder til, at du stadig er rigtig glad for at skrive. At udgive en novellesamling er desværre ikke bare ligetil, men jeg vil give dig nogle råd:
Mit første råd til dig er at blive ved med at skrive. Få en voksen (måske din dansklærer) til at kigge på det undervejs i skriveprocessen og få vedkommende til at komme med kommentarer, så du kan videreudvikle dét, du har skrevet.
Mit andet råd er at holde øjnene åbne for skrivekonkurrencer. Hvis du ikke kan finde nogle konkurrencer, så gå til din skolebibliotekar og hør om muligheden for at oprette en konkurrence på din skole. Du kan også gå til det lokale bibliotek og snakke med dem om en konkurrence.
Mit tredje råd er, at du hører din lærer og evt. skolebibliotek eller den lokale bibliotekar ad, om det er muligt at oprette et skrivekursus.
Som nævnt er det desværre ikke ligetil at udgive en novellesamling. Du kan prøve at sende din novellesamling til forskellige forlag. Nogle forfattere vælger at betale for deres første udgivelse, da de ikke kan få et forlag til at udgive deres bog. Du kan måske ligge din bog ud på nettet? Det er nok ikke lige svaret, du ønsker, men det er desværre ikke så nemt at udgive en bog.
Jeg stødte på dette link . Jeg kender hjemmesiden, og den er god til børn. Du skal dog bruge unilogin for at bruge siden. Spørg din lærer, om I har adgang til siden på skolen.
Derudover vil jeg anbefale dig at oprette dig som bruger på www.boggnasker.dk, som er et site med læse- og skrivetip. Her kan du komme i kontakt med andre på din alder, som også er glade for at skrive.
En sidste ting er, at du kan overveje at tilmelde dig til Brønderslev Forfatterskole. Læs evt. om den unge forfatter Amalie K. Kæseler, som har gået på Brønderslev Forfatterskole.
Jeg håber, at du kan bruge svaret.
Mange Hilsener og held og lykke med dit projekt - Sannie Biblioteksvejleder Cyberhus