Søvnunderskud
brevkassespørgsmål af
Sisse
13 år
Hej Cyberhus
Jeg er en pige på 13 år, som desværre har problemer med søvn. Jeg er Aspie (altså, jeg har Asbergers) og hører at mange andre autister og Aspieer har problemer med søvn og afslapning. Jeg har det med at vågne om natten. Jeg søver dog med en 9 kg. tung dyne, for at få ro på om aftenen. Min kusines forlovedes veninde, som er yogainstruktør har hjulpet mig med nogle vejrtrækningsøvelser og stillinger der giver mig ro i kroppen. Desværre har det ikke den store effekt på at få en sammenhængende nats søvn... Altså det svinger lidt med at jeg vågner konstant eller slet ikke vågner... Men det irriterer mig grænseløst at de der søvnløse nætter kommer i perioder på et par uger eller en måned.
Er der noget at gøre?

Svar:
Hej med dig
Det lyder som om, at du allerede gør rigtig meget for, at optimere din nattesøvn. Det er en rigtig god ide med en tung dyne, vejrtrækningsøvelser og sovestillinger. At få en god nattesøvn afhænger også af et godt indeklima på dit værelse. Sørg for, at der er helt mørkt, at der er godt udluftet og at der en god sovetemperatur ( mange synes, at det er mest behageligt at sove i et koldt rum) og fjern din telefon eller fjernsyn fra værelset. Det sidste har stor betydning - ikke noget med at ligge og se på telefonen lige inden, at man skal sove. Telefonens lys generer og holder en vågen ( ens hjerne kan ikke finde ud af, at den skal på "sovemode", når den får elektronisk kunstigt lys lige ind på sig) og det er heller ikke ens telefon, som man skal tage frem om natten, hvis man ikke kan sove. EN anbefaling er, at få telefonen helt ud af rummet eller som det mindste, at sætte den på lydløs og ligge den langt fra sengen.
Det er også en fordel, at holde en fast søvnrytme. Det vil sige, at du går i seng på et fast tidspunkt og står op på et fast tidspunkt - også selvom, at du har sovet dårlgt om natten. Hvis man begynder at sove længere, ikke komme til første time i skole eller ende med at blive hjemme og sove det meste af formiddagen, så kan ens indre soveur heller ikke finde ud af døgnrytmen, og der kan blive byttet rundt på nat og dag. Ens krop og hjerne har brug rug for en fast soverytme.
Håber du kunne bruge mit svar.
Venlige hilsener