Søvn + ondt i benene

brevkassespørgsmål

Søvn + ondt i benene

brevkassespørgsmål af
Sofia
16 år
Oprettet 3 år 2 uger siden

Hejj
Jeg har nogle problemer som jeg gerne vil have løst, men jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre.
For det første har jeg virkelig svært ved at sove om aftenen. Jeg har altid skulle læse i lang tid, før jeg på nogen måde faldt i søvn, men jeg synes simpelthen ikke det kan være rigtigt, at jeg SKAL læse en eller anden kedelig bog i en time, før jeg kan lægge mig ned, og tage mig sammen til at falde i søvn. Nå men jeg begynder at blive godt træt af det, også fordi ingen af mine andre venner har det sådan her. De lægger sig vitterligt bare ned, og falder i søvn før der er gået 5 min, og jeg fatter det ikke. Jeg bliver ikke træt om aftenen når jeg skal sove. Det er virkelig sjældent jeg sådan kan mærke at nu burde jeg sove, så jeg skal sige til mig selv, at nu er kl dit eller dat, og så skal jeg læse, og når jeg så har læst i så og så lang tid, så kan jeg prøve at lægge mig ned, og ikke tænke på noget, og så være heldig at falde i søvn indenfor en halv time derfra. Jeg har bare fået lidt nok nu, for jeg ved ikke hvad jeg gør forkert. Mine forældre har altid været strenge med ingen skærm efter kl 20, så det er ikke blåt lys der kan forstyrre mig. Bliver jeg virkelig bare nødt til at leve med at have så svært ved at sove?
(lidt ekstra info, så har jeg prøvet noget sleep guidence agtigt, og afspænding og lydbog og alt det der, men det ser ikke ud til at virke + jeg har nemmere ved at sove, når jeg har lavet noget meget krævende sport, men det skal være så hårdt at det ikke er noget jeg kan gøre hver dag)
Det var dilemma nummer et, og så har jeg noget andet, i en lidt anden dur.
Ofte om aftenen får jeg sådan en kold krampe i mine ben. Det er ret svært at forklare, men det er hele mit underben der ligesom pulserer med en konstant smerte. Det kan man ikke sige hjælper på mine søvnproblemer. Det gør ikke ondt hvis jeg bare bevæger mit ben hele tiden, og det bliver også mindre af at massere det. Jeg ved ikke om I har nogle ideer til hvad det kan være, men jeg kan ihvertfald ikke finde ud af det.

Lang forklaring, men håber i kan hjælpe, for er så frustreret. Jeg er så træt hver morgen, og er glad hvis jeg får 7,5 timers søvn.
KH Sofia

Svar:

Kære Sofia

Tak for dine spørgsmål.

Angående dine problemer med at falde i søvn, så er det nok noget, der er svært at hjælpe dig med her i en brevkasse. Der er for mange oplysninger, jeg mangler svar på, og som jeg ville have brug for at spørge dig om.
Men det lyder til, at du har forsøgt mange forskellige ting uden, at det hjælper. Jeg tænker, at det handler om, hvorvidt du fungerer i din hverdag. Du skriver, at du er træt om morgenen...men det er de fleste teenagere! Men er du også træt i løbet af dagen? Så træt at du har svæt ved at holde dig vågen i skolen og har lyst til at tage en lur om eftermiddagen? Hvis du fungerer fint i din hverdag, så handler det måske mere om, at du skal acceptere, at du har et mindre søvnbehov, og simpelthen bare ikke har brug for at gå så tidligt i seng?  Derudover kan det også være en ond cirkel, det med at falde i søvn. Hvis man ligger og irriterer sig over, at man ikke kan sove, så tager det nok kun længere tid at falde i søvn.
Mit råd til dig må være, at tænke over, om du synes, du har brug for mere søvn for at føle dig mere frisk og have en bedre hverdag. Hvis ja, så skal du gøre noget ved det, og du kan jo starte med at tale med din læge, hvis ikke du allerede har gjort det. Men hvis du egentlig er frisk nok om dagen, så handler det msåke mere om, at acceptere at du ikke har brug for så meget søvn som andre, og at du tager lang tid om at falde i søvn.

Med hensyn til din ben, så kunne det lyde til, at du har "uro i benene" eller "restless leg syndrome" som det hedder på engelsk.
Jeg har fundet en hjemmeside, hvor du kan læse mere om det: https://min.medicin.dk/sygdomme/sygdom/193
Du kan starte med de råd, der står på hjemmesiden, men hvis det ikke hjælper, må du snakke med din læge. Der er mulighed for medicinsk behandling, men det er nok ikke noget, din egen læge vil gå i gang med, men i stedet kan I tale om, om du skal henvises til nogle læger, der ved mere om det.

Jeg håber, du kan bruge mit svar.

Mvh Anne

Annes billede
Anne har svaret på dette spørgsmål