Søskende rivalisering
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej cyberhus. Jeg skriver herind fordi jeg har brug for at komme ud med nogle tanker og følelser som jeg har gået med virkelig længe uden at fortælle nogen. Undskyld på forhånd hvis brevet bliver lidt langt. Jeg har en søster som er en del år ældre end mig og på mange punkter har jeg altid følt at hun også er "bedre" end mig. For det første, er hun utrolig smuk - altså virkelig, sådan "model smuk", som alle altid kommenterer og som jeg altid har hørt meget på. Jeg er nemlig langt fra lige så smuk hun, og har helt sikkert været en del mere uheldig når det kommer til det genetiske... Dette ved jeg ikke bare er noget jeg bilder mig ind, da det altid har været sådan og jeg også altid har hørt kommentarer fra andre om at "tænk hvis jeg en dag kunne blive lige så smuk som min søster" osv. Derudover så har hun også en utrolig flot og slank krop, som også bare altid har været der helt fra naturens side. Hun kan heller ikke tage på, så hun kan stort set også spise lige præcis hvad hun vil uden der kommer til at ske noget. Jeg har derimod altid været lidt buttet, og skulle passe på hvad jeg spiste. Dette har også medført at jeg var tæt på at komme ud i en spiseforstyrrelse, og selvom det er blevet bedre har jeg den dag i dag stadig lidt "forstyrrede" tanker omkring min krop og spisning.. Yderligere så har min søster også en helt fantastisk personlighed, og kommer godt ud af det med alle, da hun er åben og ekstrovert og er generelt elsket af alle. Hvorimod jeg, altid har været en del mere introvert og akavet, og altid haft lidt svært ved at få nye venner og bekendtskaber.. Så ja, vi er mildt sagt to modsætninger af hinanden, hvor hun har alle de positive egenskaber og jeg har alle de knapt så positive.. Derfor har jeg altid sammenlignet mig selv med hende rigtig meget og følt mig som "det sorte får" i familien. Har aldrig rigtig følt mig god nok i forhold til hende og det er noget jeg virkelig kan mærke har sat spor i mig i dag, da jeg er begyndt at blive mere og mere bitter over det. Selvom jeg godt ved at det jo bare er sådan livet er, så er der stadig en del i mig der synes det er mega uretfærdigt at hun ligesom bare har "fået" alle de her ting helt naturligt, og jeg altid har skulle kæmpe meget mere med det. Jeg prøver virkelig, men synes det er så svært for mig at acceptere. Det har også medført, at jeg også nogle gange kommer til at vende den her bitterhed mod hende, selvom det jo på ingen måde er hendes skyld. Men alligevel kan jeg mærke at jeg altid er irriteret på hende uden grund, virkelig sådan 90% af tiden.. Jeg skammer mig virkelig over at jeg hele tiden er så indebrændt på hende uden hun overhovedet har gjort noget, men tankerne bliver bare ved med at være der, lige meget hvor meget jeg prøver at ignorere dem. Det er som om at jeg er begyndt at prøve at kompensere for alle de punkter hvor hun er bedre end mig, og desperat leder efter noget som jeg kan være "bedre" i, hvis det giver mening. Som jeg nævnte før, har jeg fx altid været meget bevidst om mad, og altid sørget for at spise sundt og træne osv.. Dette har min søster ikke, hun har altid spist virkelig usundt, og aldrig trænet eller noget, da hun jo ikke behøver det. På den måde kan man sige at det altid været "min" ting, og en ting, som har gjort at jeg på dette enkle område har kunne føle at jeg i det mindste var "bedre" end hende. Dog er hun her for nylig også begyndt at træne og spise sundt osv, og det irriterer mig helt vildt, da det jo nu betyder at jeg så heller ikke har den ting at være "stolt" af længere.. Ved godt det er dumt at jeg bevidst prøver at skabe denne slags rivalisering mellem os, for ved jo godt det ikke gavner nogen overhovedet. Men tror bare ikke rigtig jeg ellers ved hvordan jeg skal håndtere alle disse tanker og følelser som jeg har gået med hele mit liv. Føler virkelig det er svært at leve op til hende, og det er jo heller ikke fordi jeg ønsker at der skal være en rivalisering mellem os på den måde. Det er vel bare mit forsøg på at føle mig god nok. Har virkelig også prøvet at arbejde med mig selv og fortælle mig selv at jeg også er god nok på trods af at jeg er så anderledes, men synes det er svært når hun hele tiden "overshiner" mig, hvis det giver mening. Så ja, mit spørgsmål er vel bare, hvordan man kan håndtere sådan nogle her følelser og hvordan man kan bekæmpe den her bitterhed som det har skabt? Tak på forhånd for jeres tid og svar :)

Svar:
Hej ven,
Først og fremmest skal du have tusind tak for dit brev. Det kan være svært at fortælle andre om, når man føler sig overskygget af ens søskende, så du skal have ros for, at du har fundet modet til det.
Når jeg læser dit brev, får jeg fornemmelse af, at du kæmper med at føle, at du ikke er så meget værd i forhold til din søster. Du er bestemt ikke alene om, at se på sine søskende og føle, at man skal kæmpe dobbelt så hårdt for at følge med, og man alligevel ikke rigtig synes, man når frem til de resultater, man gerne vil have. Det er hårdt at stå i, især fordi det kan føles som om, at ens søskende lever et liv uden alle de problemer, man selv går og kæmper med. Du nævner, at denne her rivalisering er dit forsøg på at være god nok, og jeg er enig med dig. Men det er også helt normalt at konkurrere med dem omkring dig, især når det er søskende. For at bekæmpe den bitterhed, du kæmper med, tænker jeg, at du skal kigge lidt på dig selv og finde alle de gode ting ved dig. Det kan være svært - især når man er ung og leder efter sig selv. At din søster er begyndt at gøre ting, som førhen har været ekslusivt dine ting, behøver ikke være et tegn på en konkurrence. Du har gjort det i længere tid, og du er helt sikkert god til det! Din søster er lige startet. Jeg tænker, at din bitterhed kan blive formindsket, hvis du lader din søster være en del af dit team fremfor at se hende som en konkurrent. Hvis du har modet på det, kan du bruge det som en bro mellem jer. På den måde lukker du din søster ind, og du giver dig selv mulighed for at flytte dit fokus fra at blive bedre end hende (eller tabe til hende). Hvis du har mod på det, kunne det være en mulighed at tale med hende om, hvad du føler. Jeg får en fornemmelse af, at I ikke er særlig tætte - men nogle gange kan det at tage et problem op være det første skridt til at løse det.
Jeg har lidt svært ved at læse, om dem, der fortæller dig, at du kunne være så smuk som din søster, er din familie eller dine venner. Men under alle omstændigheder er mit råd, at du fortæller dem, at du ikke bryder dig om at blive sammenlignet på den måde. Du er dig - ikke din søster. Og hun er sin egen. Du er ikke tvunget til at gå i hendes spor, og derfor er det vigtigt, at du fortæller din omverden, at du er dig. Du er god nok - det lover jeg. Du har altid været god nok. Men det er svært at se, når dem omkring dig sammenligner dig med din søster. Så du må tage små skridt for at arbejde dig hen mod ikke at sammenligne dig selv med din søster - og det er nemmest at starte med, at bede andre om at stoppe med at sammenligne dig. Er det dine forældre, tænker jeg, at det vil hjælpe dig at fortælle dem, hvad det gør ved dig, når de sammenligner jer. Eventuelt tal med dem om, at du har brug for at blive set i dit eget lys og rost for dine kompetencer fremfor i spejlet af din søster.
Du nævner, at din søster er en del år ældre end dig selv. Jeg tænker, at det kan være med til at skabe denne her rivalisering. Når man er i sine teenageår, kigger man ofte rundt på alle andre for at finde en vej frem, og det er helt normalt. Det er sådan man danner basis for, hvad man selv mener er rigtigt og forkert. Når jeg læser dit brev, får jeg en fornemmelse af, at du ser din søster som noget at stræbe efter, og at du føler, at alle omkring dig sammenligner dig med hende - især på de mere sociale fronter. Du nævner blandt andet, at din søster er den sociale sommerfugl, som kan med alt og alle, og som du oplever er konstant elsket. Det er langt fra alle, der trives med at være den sociale sommerfugl, og der er ikke noget galt i at have en lille gruppe af bekendte eller at have svært ved at holde på venskaber. Venskaber er nemlig ikke ensidige. Du alene står ikke for at sørge for, at dine venskaber går godt - det er også dine venners opgave. Du har ikke tabt det sociale spil - det kræver øvelse og de rigtige mennesker. Du har rigeligt med tid til at finde dem, der virkelig ser dig og vil dig, så endelig ikke fortvivl. Du behøver ikke være god til sociale ting for at være god nok.
Til sidst vil jeg råde dig til at øve dig i at sætte spotlyset på dig selv - på den positive måde! Du er enormt sej, at du har kæmpet dig ud af en spiseforstyrrelse - det er en enorm hård kamp, og jeg håber, du er stolt af, at du er kommet så langt at den ikke længere fylder hele dit liv. Samtidig kan jeg også læse i dit brev, at du er god til at finde fejl ved dig selv - det er de fleste mennesker, så det er du ikke alene om. Derfor tænker jeg også, at det vil hjælpe dig, at du øver dig på, at finde glæde i de ting, du kan, og prøv at flytte fokuset over på dig og ikke så meget på din søster. Find en hobby som du virkelig holder af - uanset om din søster gør det eller ej. Den behøver ikke være social eller være virkelig attraktiv. Hobbyer er til for at man bliver glad og føler man er god til noget. Det kan være at tegne, male, strikke, ride, passe have, spille computerspil, lægge puslespil - listen er lang, og der er også noget for dig. Jeg er helt sikker på, at du er virkelig dygtig til rigtig mange ting. Samtidig jeg kan også læse i dit brev, at du har virkelig svært ved at se alle dine gode egenskaber, når din søster altid synes bare at være bedre til det hele. Du må huske på, at du lever dit liv med dine udfordringer, dine egenskaber og alle de ting, du kan. Klap dig selv på skulderen for de ting du kan, og øv dig i at vende tankerne mod de positive ting, du kan.
Jeg håber, du finder ud af det med din søster. Har du andre spørgsmål eller brug for flere svar, så skriv endelig herind igen.
Venlig hilsen,
Frida fra Cyberhus