sælger
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej jeg er igang med en uddannelse nu som ikke har noget at gøre med at være sælger overhovedet, er lidt træt af arbejdet til tider men har tænkt mig at gennemføre da jeg kun har lidt over et år tilbage. Jeg har imens gået og tænkt mere og mere på at blive sælger da jeg godt kan lide den personlige kontakt og det at sælge, har altid haft en lille sælger i maven, men hvordan blivet man faktisk sælger, jeg synes det er svært at finde noget konkret på nettet Mvh sælgeren

Svar:
Kære "Sælgeren"
Tusind tak for din mail.
Du kan være sælger på mange måder, men generelt er det kendetegnende for sælger-jobbet, at det som regel ikke kræver én bestemt uddannelse. Ofte er det nogle andre mere personlige kompetencer, der gerne vil have hos de virksomheder, der søger en sælger. For eksempel at du er udadvendt, vedholdende, ambitiøs, fleksibel, har vinderinstinkt eller er god til at tale med mange forskellige mennesker.
I dag sættes der ofte lighedstegn mellem sælger - og konsulentjobbet, og du har en fordel, hvis du er god til at sætte dig ind i en produkt-portefølje og kan kommunikere både mundligt og skriftligt på flere niveauer.
Du skriver ikke, hvilken uddannelse du er i gang med nu, men jeg tænker, at det er en fordel, når du søger et job som sælger/konsulent, at du netop har en uddannelse bag dig. Det viser din nye arbejdsgiver, at du har en vis (faglig og teoretisk) modenhed.
Når du søger et job som sælger, kan det være en rigtig god idé at researche på virksomheden inden, så du kan bruge dine oplysninger om virksomheden i din ansøgning. Det er en også en god idé at skrive nogle konkrete oplevelser, du har haft, hvor dit "sælger-instinkt" eller din vedholdenhed resulterede i noget positivt.
Held og lykke med det.
Venlig hilsen Tina