Sæd
brevkassespørgsmål af
Stine
14 år
Jeg har fået en virkelig sød kæreste. Vi kysser tit og jeg er begyndt at give hj. Det er sjovt og spændende og meget lettere end jeg troede. Nu er det første gang jeg sådan stifter bekendtskab med sæd, og der er noget der undre mig. Den er vidt forskellig fra gang til gang. Nogen gange kommer der meget og nogen gange lidt. Nogen gange er den helt tynd lssom vand og han sprøjter langt ud i værelset. Andre gange er den mere hvid og helt tyk og løber bare ned af mine fingre. Weird! Hvordan kan den være så forskellig? Har tænkt på om den så også smager forskeligt? Altså det er jo ikke aktuelt nu, men ku måske blive det en dag, tihi!  Har ikke turde spørge min kæreste om det, det er jeg for genert til! På forhånd tak for svar.

Svar:
Hej Stine
Tillykke med din dejlige kæreste.
Jeg kan da godt forstå du undrer dig, når der kan være så stor forskel på sæden fra gang til gang.
Jeg vil starte med at sige at det er helt almindeligt, at der kan være stor forskel. Både fra person til person, og fra gang til gang, hos den samme person. Hvis man får rigtig mange udløsninger kan sæden ofte blive tyndere, fordi kroppen ikke får tid nok til at genopfyldt sædceller. Det man spiser og drikker kan også have indflydelse på sædens struktur. Så måske har din kæreste spist eller drukket anderledes de dage hans sæd ændrer sig.
Og det med hvad man spiser har faktisk også en betydning for sædens smag. Ligesom med kropslugt, der er meget forskellig fra person til person, så har drenges sæd også forskellig smag. Man kan kalde det en grundsmag. Men alt efter hvad drengen har spist og drukket den enkelte dag, kan smagen ændre sig. Nogen mener eksempelvis at man kan smage det hvis drengen har spist jordbær. Jeg er ikke sikker på om sådan helt præcist vil kunne smage jordbærsmagen, men der er ingen tvivl om at man kan smage forskel alt efter hvad drengen har spist.
Håber svaret kunne bruges.
Mange hilsner Susan