Røde knopper på penishoved
brevkassespørgsmål af
Marius
16 år
Hej Min kæreste og jeg havde sex, og ingen af os har været sammen med andre. Næste dag da jeg går ud for at tisse, kan jeg se nogle røde knopper på mit penishoved og under penishoved når forhuden er trykket tilbage. Så jeg vil bare gerne lige vide hvad der er, og hvor lang tid der evt. Kan gå før det væk?

Svar:
Kære dig,
Hvor dejligt, at du har en kæreste, du er glad for og har lyst til at have sex med!
Det er godt, du skriver, jeg kan godt forstå, du undrer dig over, hvad det mon er for nogle knopper, du har fået. Jeg tænker ikke umiddelbart, du behøver bekymre dig for meget, det kan sagtens bare være lidt irritation af huden. Huden på særligt penishovedet er meget følsom og tynd, derfor kan den også godt blive lidt irriteret for eksempel ved sex. Hvis det bare er det, så skal det nok gå væk af sig selv. Der er en risiko for, at det kunne være noget andet, som for eksempel svamp eller lignende. Svamp er ikke farligt, men kan være ret generende. Hvis knopperne begynder at svie og klø og ikke går væk indenfor en uges tid, så tænker jeg, det nok er en god idé at tage et smut forbi lægen, bare for en sikkerhedsskyld. Men hold lidt øje med det de næste par dage og se, om det ikke forsvinder af sig selv! Du kan altid kontakte din læge og forklare symptomerne over lægevejen.dk (hvis din læge bruger det) eller over telefon, så kan lægen bedømme, om hun/han mener, du burde komme ind og få det tjekket.
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Du er altid velkommen til at skrive igen eller komme forbi chatten!
Sophie