Rygning
brevkassespørgsmål af
Dreng
15 år
Hej Cyberhus.
Jeg har aldrig røget før, men her i weekenden prøvede jeg så. Siden fredag har jeg røget 9 cigaratter. Hvad sker der med min krop hvis jeg stopper med at ryge nu, tager jeg permanent skade af de 9 cigaretter jeg røg fredag, lørdag og søndag?

Svar:
Hej Dreng
Nogle gange kan man godt have lyst til at prøve noget af, også selvom man godt ved det ikke er super sundt.
De er ni cigaretter vil ikke skade din krop på den lange bane, hvis du stopper nu. Hvor meget skal du så ryge, for at det bliver problematisk, tænker du måske?
Det kan jeg ikke give dig et helt klart svar på. Jeg kan sige at noget forskning tyder på at kort tids rygning godt kan have en betydning for helbredet senere i livet. Ikke når vi taler helt ned til ni cigaretter...det tager du ikke skade af.
Men budskabet er klart. Stop hurtigst muligt, for der er bare ikke en eneste god ting ved cigaretter, snus eller andre former for tobak...sådan rent sundhedsmæssigt. Det er bare ikke noget kroppen er særlig glad for.
Mange hilsner Julie