Rygning
brevkassespørgsmål af
Hansemann9202
15 år
Hej cyberhus
Jeg er 15 år og går i 8. klasse. I min klasse er vi ca. 23, hvoraf 3-4 stykker er begyndt at ryge. Én af dem er mine bedste ven, som er 15. Han må gerne for hans forældre, da de også ryger. Men jeg er bekymret for hans helbred. HAN ER JO KUN 15!!! Hvad skal jeg gøre!!?

Svar:
Kære dig,
Jeg synes, det er virkelig dejligt at læse, hvor meget du bekymrer dig om din bedste ven. Du må være meget glad for ham, og derfor kan jeg også sagtens forstå, at du bliver nervøs for hans helbred. Det er en svær og træls situation, for man kan ikke bestemme over andre og derfor heller ikke bestemme, at de skal stoppe med at ryge, desværre. Det er oftest sværere at stoppe, jo tidligere man er startet, så der er helt sikkert god grund til din bekymring. Jeg tror, det bedste, du kan gøre, er at fortælle ham, hvor ked af det og bekymret du bliver over, at han ryger. Prøv at gøre det så klart som muligt, at det er for hans skyld, du siger det, og at det er fordi du virkelig holder af ham. Du kan overveje, om du skal sige til ham, at du ikke vil være sammen med ham, når han ryger. Det er op til dig. Det kan også være svært, for det kan godt påvirke venskabet, hvis han kommer til at føle, at han skal holde det hemmeligt for dig. Måske I kan prøve at snakke lidt om, hvorfor han gerne vil ryge? Det kan være lettere at snakke om, hvorfor han burde stoppe, hvis I har snakket om, hvorfor han overhovedet gør det.
Det er en svær situation, du står i, og det er meget begrænset, hvad du kan gøre, hvilket også er det, der gør det så frustrerende. Jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt alligevel, og at du når igennem til din ven.
Sophie