Rygning
brevkassespørgsmål af
Junie
14 år
Jeg er 14 år, og har røget siden oktober.
det startede til en fest jeg var til for er halvt år siden, og efter den har jeg været ryger på fuld tid.
jeg ved godt hvor farligt og usundt det er, og jeg læser også op på det flere gange om ugen, fordi min fremtidige plan efter påske, er at stoppe helt
jeg gør det fordi jeg kan mærke at min krop slår tilbage, og ikke tager særlig godt imod det. Jeg får konstant en irriterende hoste, men jeg kan også mærke smerter i mit hjerte indimellem, hvor det føltes som om det hopper et par slag over.
jeg har for nygeligt været syg i en hel uge med lungebetændelse, hvor jeg slet ikke røg. Og jeg havde egentlig heler ikke lyst. Da jeg endelig fik en Smøg, havde jeg heler ik lyst. Og for at være ærlig, føler jeg mig ikke afhængig af det som sådan, og jeg ryger hver dag?
kan det skyldes at jeg i virkeligheden er begyndt at væmmes ved det? Eller fordi min krop afgiver signaler til det er dårligt for mig?
hvornår er mine lunger helt rene fra alle de pakker jeg har røget? Og hvor hvornår stopper den mærkelige og ubehagelige hjertebanken?
mvh- klamme ryger pige

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan forstå, at du begyndte at ryge til en fest for ca et år siden, og at du stadigvæk ryger. Du skriver også, at du har fået en konstant irriterende hoste, har hjertebanken en gang i mellem samt at du, da du skulle i gang med rygning, efter en lungebetændelse, slet ikke havde lyst.
Når du stopper med at ryge, så vil du hurtigt kunne mærke en bedring i din lugte-sans, smagssans, hoste og hjertebanken. Man kan ikke sætte et præcis tidsrum på hvornår dine lunger vil være helt rene igen, det kommer meget an på hvor mange cigaretter du har røget og hvordan din krop reagerer. Men de skal nok blive helt rene igen.
Du skriver ikke noget om hvorfor du ryger? Og hvorfor du startede igen efter din lungebetændelse? Både din hoste, din hjertebanken og at du ikke synes det smager godt, er alle helt klare tegn på, at din krop ikke trives med rygning.
Jeg er meget glad for at høre, at du har planer om at stoppe. Man ryger nogle gange fordi ens venner også ryger, i sådanne tilfælde er det meget vigtigt at lytte til ens krop. Det er helt tydeligt, at din krop tydeligt siger fra, og det er dejligt, at du vil lytte til den :)
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig, og så ønsker jeg dig stort held og lykke med rygestoppet.