rygning

brevkassespørgsmål

rygning

brevkassespørgsmål af
Emil
15 år
Oprettet 5 år 3 uger siden

Hvordan fortæller man signe forældre at men er begyndt at ryge fast og er blevet afhenig

Svar:

Hej Emil.

Ja, det kan være svært at dele med sine forældre sådan noget. De kan blive sure og/eller kede af det og de vil sikkert anbefale dig at stoppe inden det bliver for svært at holde op igen.

Hvis du ryger ofte, kan det være, at dine forældre allerede har opdaget det, hvis du lugter af røg eller pludselig er væk i længere tid end du plejer, for at ryge. Men det kan selvfølgelig også godt være, at de ikke har opdaget det, hvis du ikke ryger så ofte, eller hvis du kun gør det når du fx er sammen med din venner.

Uanset, så er det en god idé at tale med dine forældre om det, både så du ikke skal gå og skjule det, men også hvis du nu ønsker at stoppe igen inden du bliver alt for afhængig, og har brug for deres hjælp til det. Du kan fx sige det en aften hvor I er samlet når I skal til at spise aftensmad. Dine forældre vil måske spørge hvorfor du er begyndt at ryge og om du godt ved det er farligt for din krop. Afhængig af hvordan dine forældre har det med rygning, så kan det være en god idé at forberede sig selv på, at de måske ikke tager så godt i mod det, fordi rygning ikke er særlig godt for en og ens helbred. Hvis de reagerer kraftigt på det, så prøv at tænk at forældre ønsker kun en det bedste for en, selvom det ikke altid føles sådan. Forhåbentlig vil en stærk reaktion fra deres side ikke holde dig tilbage fra at fortælle dem det.

Held og lykke.

Mvh.

/Trine

Trines billede
Trine fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål