rodet hjem
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej
jeg har en ting som jeg har kæmpet med de seneste 2 år ca. Jeg bor sammen med begge mine forældre og mine to søskende som her hhv. 2 år yngre og 2 år ældre end mig selv. det syntes ikke at irritere min familie hvis der er rodet eller beskidt hjemme hos os, jeg har derimod kæmpet med en mild form for depression og andre psykiske lidelser som begrunder i at der er rodet hjemme hos mig. Føler lidt at når der er rod i omgivelserne så kommer der også mega meget rod oppe i mit hovede.
Jeg går pt i 2g på stx og har derfor brug for at kunne overskue ting, hvilket jeg ikke føler jeg kan fordi det roder herhjemme. Jeg har nævnt det overfor min familie og de kan slet ikke forstå dette og er ligeglade...
så mit spørgsmål er egentlig bare hvad kan man lige gøre? Hvad kan man tillade sig at sige/gøre?
hilsen et irriteret ordensmenneske

Svar:
Kære du
Denne konflikt er meget udbredt, og alligevel uden nogen nem løsning.
Trin 1 - Gå i dialog med ærlighed.
Snak om hvorfor det er vigtigt for din psyke, at der er nogle husholdningsregler, der bliver overholdt. Beskriv evt. i detaljer hvor meget det ville betyde for dig, og hvor taknemmelig du ville være, hvis de ville forsøge at rydde lidt mere op eller gøre lidt mere rent. Hvis ikke I kan føre en konstruktiv samtale, gå til trin to. Det kunne godt lyde til du allerede har prøvet, og hvis ikke et ekstra forsøg giver mening, så gå bare videre til trin to.
Trin 2 - Tag selv ansvaret for dit perspektv
I og med de ikke er til at snakke med og det bliver torvtrækning mellem dig og dem, kan du selv tage ansvaret for, at der er rent op til dine egne standarder. Du kan tillade dig at rydde og gøre rent på fællesarealer og på dit eget værelse. Du kan ikke diktere, at de skal gøre rent, ligesom de ikke kan diktere, at du skal bo beskidt. Det kan føles mega uretfærdigt, at man skal rydde op efter andre mennesker, her er det godt at huske det er dit behov der bliver opfyldt. Hvis det heller ikke lyder realistisk kan du gå til trin 3.
Trin 3 - Flyt ud
Når man bor vidt forskellige mennesker sammen kan det være svært få det til at fungere. Desværre er folk ikke altid lige så samarbejdsvillige som de er forskellige. Hvis der ikke basis for dialog, kan der hurtigt komme dårlig stemning. Hvis du skal se det på den lyse side, så har du noget at glæde dig til, ved at flytte ud, samt en ekstra motivation til at spare op til en bolig. Du ved samtidig også allerede nu, at denne konflikt er vigtig at snakke om med fremtidige samboende.
Håber det kan bruges til noget
Mvh Niko fra Cyberhus