Rigtigt studie
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Hej studievejleder. Jeg ved ikke om jeg muligvis går uden for dit område, men jeg prøver alligevel. Sagen er den, at jeg er godt og grundigt træt af at studere. Jeg blev færdig på HHX i 2009 og i de 3 år jeg brugte der lavede jeg ikke mange lektier, det blev vidst udelukkende til afleveringerne, samtidig læste jeg heller ikke det jeg skulle til timerne, jeg mente ikke selv at jeg orkede det - jeg manglede lysten til det. Af samme grund fik jeg heller ikke et snit som var specielt godt, men med den indsats jeg leverede kan man kun være tilfreds, jeg endte med et snit på ca. 7 altså uden rigtig at lave noget. Derfor tog jeg et år fri fra skolen, da jeg troede at jeg bare var godt og grundigt skoletræt. Jeg startede så sidste år på Aarhus Universitet hvor jeg lige pt. studere HA erhvervsøkonomi, og det er ikke gået som jeg ønskede jeg er lige nu på 3. semester og jeg håbede inderligt at jeg ville begynde at læse mine ting nu. Men det er som om, at jeg stadig mangler lysten til at studere, godt nok har jeg snart brugt 6-7.000 kr på bøger men alligevel "gider" jeg ikke at åbne dem og læse i dem, og hvorfor også gøre det når jeg på 1 og 2 semester har fået rigtig fine karakter uden at åbne en bog, igen er mit snit omkring 7. Dette har fået mig til at tænke på om det er fordi jeg læser det forkerte, men samtidig når jeg så tænker på hvad jeg gerne vil arbejde med når jeg er færdig uddannet så er det indenfor økonomi/marketing, altså det rigtige studie, så det kan vel heller ikke helt være der den er galt? Har du derfor nogen gode råd til hvordan jeg kan få lysten til at rigtig at begynde at studere? Med venlig hilsen en studerende som mangler at finde "gnisten"

Svar:
Kære studerende, som mangler at finde "gnisten"
Du spørger mig, om jeg har et par råd til, hvordan du kan ”få lysten til rigtigt at studere”.
Jeg tænker først og fremmest, at det måske kunne være motiverende for dig, at få mere virkelighed og nye udfordringer ind i din hverdag og i dit studieliv. Er der på dit studie mulighed for at tage et semester i udlandet? Kunne du søge et studiejob, der ligger tæt op af det, du gerne vil arbejde med efter din uddannelse? Er der case-opgaver, du skal skrive, hvor du kunne kontakte virksomheder om at lægge problemformulering/emne til? Hvad med frivilligt arbejde inden for dit område? Det virker nemlig på mig som om, at det er en lidt anden form for motivation end den karakterskalaen kan give, du efterlyser. Så måske kunne kilden til motivation for dig findes i ét af ovenstående forslag.
Når jeg læser dit spørgsmål, tænker jeg på, hvilke forventninger du har til dig selv i et studieliv. Hvad ligger der i, for dig, ”rigtigt at studere”? Er det at have lysten? Evnerne? At læse hele pensum? At besidde drivkraften til at fortsætte? Og ambitionerne? Eller det at være social med sine studiekammerater? Der er mange måder at være i sit studie på, og det lyder til, at tiden er moden til for dig at finde ud af, hvilke forventninger, lige præcis DU har til din studietid.
Jeg bliver også nysgerrig på, hvad du brænder for; Hvad giver dig julelys i øjnene? Hvad føles rigtigt i maven? På et eller andet tidspunkt i dit liv, har du truffet et valg om, at du godt kunne tænke dig at arbejde med økonomi og marketing. Kan du huske, hvad det var, der gjorde, at du traf det valg? Og stemmer valget af studie stadig overens med den person, du er i dag?
Du kunne måske have glæde af at lave en lille øvelse, der går ud på, at du lukker øjnene og forestiller dig, at du sidder i dit drømmejob. Du skal forsøge at forestille dig en konkret situation, der vil være realistisk i dette job. Forsøg at få så mange detaljer med som muligt: hvordan ser dine omgivelser ud, er du siddende eller stående, er du alene eller sammen med nogen, skriver du eller taler du - hvad foretager du dig?
Når du har et klart billede af dig selv på nethinden, kan du spørge dig selv: Hvad er det, jeg skal vide en masse om, for at det billede af mig selv kan blive til virkelighed? Hvilke egenskaber og kvalifikationer kræver det job, at jeg har?
Som du kan se, er der mange spørgsmål i mit svar til dig. Mit håb er, at du, mens du tænker over spørgsmålene, kan mærke, om gnisten til at studere igen kan tændes. Enten ved at forsøge at få mere virkelighed ind i dit studie eller ved at søge ind til kernen i dit valg af studie.
Held og lykke med det.
Venlig hilsen Tina