Rifter i skeden efter sex

brevkassespørgsmål

Rifter i skeden efter sex

brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Oprettet 6 år 3 måneder siden

Hej Cyberhus Jeg har fået mig en dejlig kæreste, men som desværre bor langt væk. Det betyder, at når vi endelig ses, så er vi sammen flere dage i træk og har seksuelt samvær. Jeg har været seksuelt aktiv i 3 år, og har i alle 3 år døjet med rifter efter sex (ikke hver gang, men de fleste gange), som svier ved vandladning og gør at den efterfølgende sex kan være smertefuld og i værste fald kan jeg begynde at bløde lidt. Det har aldrig været et så stort problem, da jeg sjældent har haft sex flere dage i træk, men med min nye kæreste er vi lidt udfordret, da rifter medfører at vores sexliv begrænses grundet smerter i mit underliv. Jeg vil selv mene at jeg bliver meget våd under samlejet, men for at afhjælpe problemet valgte min kæreste og jeg alligevel at bruge glidecreme - dog uden effekt. Vi har både testet en vandbaseret og silkonebaseret glidecreme. For nylig tog jeg til lægen for at få undersøgt mine slimhinder, der var meget irriterede. De mente, at jeg havde fået svamp. Derfor blev jeg behandlet for dette, men behandlingen havde ingen effekt, og jeg tog igen til lægen, hvor de ikke mente, at det så havde været svamp jeg havde. Jeg har desuden aldrig haft svamp tidligere hellere. Men nu vil jeg bare gerne have råd til hvad jeg kan gøre, for at undgå rifter ved sex, så mit sexliv ikke skal begrænses af det - og så der ikke skal gå to dage imellem hver gang jeg har sex, for at sårene kan hele.

Svar:

Kære pige 21 år.

Tak for dit gode og meget fyldestgørende spørgsmål. Du har mange detaljer med, som gør det lidt nemmere for mig at svare mere konkret på spørgsmålet :)

Jeg tror desværre at der er rigtig mange kvinder der døjer med ligende problemer med underlivet!

Når jeg læser om dine svie og smerter ved samleje, kan jeg godt forstå at du er træt af det, det er bestemt heller ikke sådan at det burde være. Du har handlet meget fornuftigt med både at afprøve glidecreme og gå til lægen!

Jeg kan selvfølgelig ikke stille en konkret diagnose med fasthed ud fra det du skriver, der skal man undersøges også, men jeg kan komme med et par bud og måske lidt hjælp :)

Det lyder som om at du generelt har meget sarte slimhinder! Svamp er derfor en naturlig ting at blive undersøgt for og evt en podning for kønssygdomme og bakterie floraen ville også være relevant. Det kunne også være du har fået noget eksem, som kan behandles med fx brentacort creme.

Jeg tænker dog også at du måske kunne lide af den kroniske hud og slimhindelidelse der hedder lichen schlerosis. Der er desværre ikke nogen kur mod den, men den er heller ikke farlig, bare rigtig træls. Som lindrende behandling kan man smøre med steroid salve (glucocorticosteroid salve).

Det er mine bedste bud. Jeg synes derfor at du skal opsøge sin læge igen, bede om at få lavet podningerne og om at blive henvist til en hudlæge mhp at blive undersøgt for diagnosen lichen schlerosis. Dette er alt sammen vejledende og forslag til hvad du kan gøre, i sidste ende er det selvfølgelig op til dig og din læge hvad I finder ud af i fællesskab!

Jeg håber det hjalp lidt og rigtig god bedring!

mvh Læge Julie

JulieBs billede
Julie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål