Ridning
brevkassespørgsmål af
Maja
16 år
Hej jeg er en pige som har lidt fedt på min krop og min kæreste er tynd jeg har haft det problem hele mit liv at jeg er usikker på mig selv og min krop men jeg kan godt lide at ride ham jeg kan bare ikke lide det med at når jeg bevæger mig frem og tilbage så føler jeg at jeg ik er god nok selv om ham er mega sød og forståelig omkring det og er okey med hvis jeg ville have trøje på han er min føste gang så jeg har ik så maget afaring med det og vil gerne gøre ham tilfreds men jeg ved ik hvordan jeg skal gøre det så jeg har det tilpas og han syndes det er dejlig

Svar:
Hej med dig,
Tusind tak for dit spørgsmål her ind til brevkassen!
Jeg kan forstå på dig, at du har en dejlig kæreste som du er glad for, men at du er lidt udfordret af, at du føler dig lidt usikker på dig selv og din krop. Når jeg læser dit spørgsmål sidder jeg lidt med en følelse af, at du måske har en forventning om, hvordan din krop måske skal se ud før den er tilstedsstillende og okay? Du skriver også, at du har lidt fedt på din krop og det måske er med til at gøre dig lidt usikker på din krop, når du har sex med din kæreste?
Først og fremmest har jeg lyst til at fortælle dig, at følelsen af at være usikker på sin egen krop er fuldstædig naturlig. Jeg ved nemlig, at der er rigtig mange unge piger, som ligesom dig kan føle sig usikker ved dele af sin egen krop. Nogle synes, at deres ben er for korte, at deres næse er for stor, eller noget helt trejde. Så det er altsammen helt normale følelser, som rigtig mange mange mennesker har. Det er vigtigt for mig at fortælle dig, at din krop selvfølgelig er helt okay som den er. Den er helt unik og tilhører kun dig. Jeg tror nogle gange at urealistiske,.og nogle gange usunde idealer kan påvirke en i forhold til, hvorvidt man føler sig usikker på sin egen krop, fordi man måske kan komme til at sammenligne sin egen krop med de ultra tynde modeller i bladene eller måske en anden tynd veninde som man har, og så kan man måske godt komme til at føle sig helt forkert, selvom ens krop faktisk er lige som den skal være.
For mig at se er ens indre værdier og hvordan man behandler andre mennesker langt vigtigere. Jeg synes eksempelvis, at det er langt vigtigere at være en sød kæreste og et godt menneske, som behandler andre mennesker godt fremfor at være helt tynd. Jeg tror faktisk også på, at man bliver et gladere menneske af at behandle andre godt fremfor at være tynd. Når det så er sagt så er den usikkerhed og det fokus du mærker på om din krop er god nok, som sagt, helt almindelig. Og spørgsmålet er så hvad du kan gøre ved det
Du beskriver også i dit brev, at du lidt i tvivl om, hvordan du skal gøre din kæreste tilfreds, samtidig med at du føler dig godt tilpas, og det kan også være svært. Det vigtigste er selvfølgelig at mærke efter om du føler dig klar til at prøve, selvom du har den her usikkerhed omkring din krop? Hvis du føler dig sikker på at du gerne vil prøve, så kunne en mulighed jo sagtens være at du har en bluse på, hvis det gør dig lidt mere tryg. Ikke fordi det behøves, for din krop er skøn, og dejlig som den er, selvom du ikke selv helt føler det. Men hvis en bluse kan give dig lidt mere ro i maven, så du kan have på det du laver med din kæreste, og hvordan det føles, frem for at tænke på din krop, tænker jeg det kan være en god måde at gøre det på. I takt med at du bliver mere tryg ved at have sex på den her måde får du måske også mere mod på at gøre det uden bluse? Det lyder til at I allerede har talt om det, og det er også bare helt generelt en god ide, når det handler om sex. At i snakker om, hvilke ting i hver især godt kan lide ved sex- på den måde kan i måske få snakket lidt om, hvad i synes føles rart og dejligt.
Jeg håber meget på, at du kunne bruge mit svar til noget!
De bedste hilsner fra Sara