Væk hjemmefra

brevkassespørgsmål

Væk hjemmefra

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Jeg har i længere tid haft det enormt dårligt, både i skolen, og derhjemme. Mine forældre er skilt, for det meste er jeg hos min mor som jeg ikke har det særlig godt med. Vi skændes konstant, og er ikke særlig gode venner. Min far forstår mig slet ikke. Jeg har også to mindre søskende, og nogle papforældre som jeg heller ikke har det særlig godt med. Alt i alt, har jeg det faktisk ikke godt med nogen som helst, der hvor jeg kommer fra.

Den eneste veninde jeg har, bor over en times kørsel væk fra mig. Jeg tumler med selvskade, selvmordstanker, angst mm. Jeg skal på efterskole efter sommerferien, men jeg er bange for at jeg ikke kan klare at være hjemme så lang tid. Jeg tør ikke rigtig spørge min mor om jeg må komme på et opholdsted, da jeg er bange for at hun vil svare nej. Derfor vil jeg høre dig, om jeg overhovedet har ret til at komme på et opholdssted? Hvis ja, hvordan og hvorledes skal jeg/vi så gøre, og hvor lang tid vil der cirka kunne gå? Og hvordan er det egentlig at være på sådan et opholdssted? Mvh. S.

Svar:

Hej S.

Jeg synes det er godt du spørger, og at du er så ærlig omkring, hvorfor du gerne vil flytte på et opholdssted. Jeg kan også godt høre, at du lige nu går og har det svært, og det er godt du spørger om hjælp.

Jeg kan fortælle dig, at der findes to måder at komme på et opholdsted:

1. Frivillig anbringelse: Betyder at du og dine forældre er enige om at det er en god ide. En frivillig anbringelse betyder også, at du kan komme hjem og bo igen, hvis du og dine forældre er enige om at det er det bedste.

2. Tvungen anbringelse: Betyder at din kommune bestemmer at du ikke skal bo hjemme. Det sker hvis de mener, at du tager skade af at bo hjemme og at det påvirker din udvikling.

Jeg synes du skal fortælle din mor om hvordan du har det, og så kan i pørve snakke om det kunne være en god ide for dig. Bagefter skal i kontakte jeres sagsbehandler, som vil snakke med jer, om kommunen også synes det er en god ide.

Alle kan ringe til kommunen og komme til at snakke med en sagsbehandler. Det kan du også gøre uden din mor. Hvis du ikke kan snakke med din mor, så prøv at ringe til din kommune og spørg efter en anonym ungerådgivning. Så kan du snakke med en voksen som vil fortælle dig, hvad du kan gøre.

Det kan godt være rigtig svært at gøre alene, når du er 13 år og derfor synes jeg du kigge ind i vores chatrådgivning, her i Cyberhus. Den har åben mandag til torsdag k. 14-19 og der kan du anonymt chatte med en voksen. Måske ville det være rart for dig at sætte flere ord på hvordan du har det, og den voksen kan også hjælpe dig med at finde et telefonnummer på den hjælp som du har brug for.

Dit spørgsmål om hvordan det er på et opholdssted, er lidt svært at svare på, fordi der er forskel. På en måde kan det godt være svært, fordi man er væk hjemmefra og sammen med nogle andre unge som man ikke kender så godt. Der er også andre voksne og nye regler man skal overholde.

Det kan også være rart at komme væk hjemmefra og måske får man nogle nye venner og hjælp til de ting som man går og har det svært med.

Jeg håber du griber nogle af de muligheder jeg har givet dig, du er kommet godt i gang.

Venlig hilsen

Erroll