vil ikke bo hjemme mere.

brevkassespørgsmål

vil ikke bo hjemme mere.

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

hej, jeg er 16 år blir snart 17... jeg har det problem at mig og min stedfar ikke fungere så godt. vi er tit oppe og skændes, og når vi er det er jeg bange for at han slår mig, det har han været tæt på før. og jeg har et mere det er at min mor og stedfar hele tiden siger de vil skilles, så flytter min mor, og jeg kan få lov til at sidde hos min far og høre ham kalde min mor en masse bag hendes ryg, det samme med min mor. det ender hele tiden med at min mor kommer hjem til min stedfar igen. så jeg gider ikke det ustabile mere, så jeg vil gerne flytte hjemme fra. men hvordan..?? hvad har jeg lov til..??

Svar:

Hej med dig

Først og fremmest syntes jeg det er så flot, at du tager hånd om din situation og undersøger dine muligheder. Det lyder ikke som en rar situation du er i. Godt du gør noget ved det.

Indtil du er 18 år, har dine forældre ansvaret for dig og bestemmer hvor du skal bo. Så når du ønsker at flytte hjemmefra, kan det kun ske på to måder:

  1. Enten ved at dine forældre giver dig lov til at bo i din egen lejlighed, eller et andet sted. Det kunne fx være en efterskole.
  2. Eller ved kommunens hjælp, hvor kommunen finder et sted hvor du kan bo. Der skal meget til før kommunen blander sig på den måde. Men ønsker du at afprøve den mulighed, skal du kontate socialforvaltningen i din kommune og tale med en sagsbehandler. Alle har en sagsbehandler tilknyttet, også dig.

Det bedste ville være, at du kommer til enighed med dine forældre, hvis det på nogen måde kan lade sig gøre. Men jeg kan godt se, at det måske ikke er så realistisk.

Uanset hvad du gør, syntes jeg ikke du skal stå alene med det. Så hvis du ikke allerede har en voksen du har tillid til ved din side, syntes jeg du skal prøve at finde en i din omgangskreds, der kan støtte og hjælpe dig. Måske med at snakke med dine forældre, eller med at gå på kommunen.

En anden mulighed du også kan benytte dig af, er en bisidder fra Børns Vilkår. En bisidder fra Børns Vilkår, hjælper og støtter unge mennesker i deres kontakt med kommunen og tager med til møderne. Her er et link til ordningen.

Du er også velkommen i vores chat. Her sidder der kompetente voksne der kan snakke med dig. Følg evt. det her link til chatten.

Jeg håber det bedste for dig.

Bedste hilsner

Claus