unges rettigheder

brevkassespørgsmål

unges rettigheder

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

Hej,

jeg er en fyr på 17 og har en kæreste på 16 år.

Min kæreste på 16 har en far som er meget beskyttende over for hende. Han er det så meget at det er ved at blive for meget. Hun må sjælent komme med til fester eller ud om aften generelt.

Hun er selv meget træt af det og må til tider lyve over for sine forældre for at komme ud.

Har hendes far lov til at holde hende "indespæret" på den måde? og hvilken rettigheder har forældrene over en 16 årige?

På forhånd tak

C.

Svar:

Hej med dig C.,

Godt du skriver til os - det er godt du og din kæreste hjælper hinanden med at finde en løsning.

I kunne måske sætte jer ned og tale med faren og dele jeres tanker med ham? Hvis i kender nogle voksne som ville kunne støtte jer, kunne i måske inddrage dem? Måske en af jeres venners forældre. Det kunne være han ville lytte til og gøre noget ved det - det synes jeg ville være en god idé.

Når din kæreste er under 18 år, har hendes far stadig forældremyndigheden og forsørgerpligten over hende. Så han kan godt nægte hende at gå ud til fester mv. Det er lovligt.

Hendes far må dog ikke låse hende inde og holde hende "indespærret" mod hende vilje. Det er ikke lovligt og i så fald det sker kan hun/I kontakte kommunen og få hjælp til at løse problemet.

Jeg håber for dig og din kæreste at i finder en løsning!!

Kærlig hilsen
Louise, lovstuen