Ungdomsbolig
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Mit navn er Jeanette, og jeg går på 1.g. på STX. Jeg har aftalt med min studievejleder at jeg stopper efter 1.g, for det er ikke en uddannelse jeg er interesseret i. Jeg har sendt en ansøgning ind til HF-søfart i Frederikshavn - hvilken er den uddannelse, jeg vil have - og jeg er kommet på ventelisten. Altså får jeg besked hvis nogen springer fra, så jeg kan få en plads. Jeg sidder ligenu med min mor og hendes kæreste og taler om mine muligheder hvis jeg ikke får en plads til august. Min mor og hendes kæreste flytter til Esbjerg efter sommerferien, så jeg kunne flytte med og være der i et år, - dette ville dog være en smule irriterende, da jeg ville få en masse nye venner og så skulle tilbage til Nordjylland i 3 år. Min far bor ca. 10 km fra hvor jeg bor nu, og der kunne jeg sagtens bo, - der er bare det, at vi har et ret anstrengt forhold, da han har været alkoholiker størstedelen af mit liv, og først lige er blevet tørlagt. Vi kan ikke holde ud at være under samme tag i over tre dage. Hvis jeg ikke bliver optaget til august, vil jeg bruge året på poduktionsskole og matematik + fysik på aftenskole og så HF-søfart året efter, Er der ingen mulighed for at få en ungdomslejlighed til en på det tidspunk 17 årig pige? Tak på forhånd!

Svar:
Hej Jeanette
Du lyder til at have rigtig godt styr på din situation, bortset fra boligelementet, de næste år. Det er flot og en fornøjelse at få lov at læse.
I loven er der ingen aldersgrænse for hvornår man kan flytte ind i en ungdomsbolig, men unge mellem 18 og 30 kan have fortrinsret i de enkelte boligselskaber. For at komme ind, ser man på hele den unges situation, altså uddannelse, økonomi og sociale forhold. Men reglen er, at man først kan få en ungdomsbolig når man er optaget på et studie. HF gælder også for en uddannelse i denne sammenhæng.
Men loven siger, at dine forældre skal sige god for det sted du bor. Så hvis de har fælles forældremyndighed over dig, skal de sammen tillade at du flytter i en ungdomsbolig. Hvis kun én af dine forældre har myndigheden, er det den forældre der har den, der bestemmer.
Så hvis dine forældre ellers siger ok til at du flytter i ungdomsbolig, skulle det klart være en mulighed for dig.
Men der kan være ventetider, så det er en god ide at du snart søger. På ungdomsboliger.dk finder du en liste over boligselskaber der udlejer ungdomsboliger. Du kan også gå ind på google.dk og skrive "ungdomsboliger i xx", hvor du erstatter xx med den by du gerne vil finde en bolig i.
Pøj pøj med studierne. Jeg håber alt går som du ønsker det.
Bedste hilsner
Claus