Transkønnet
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hey jeg er en 14 årig dreng der fylder 15 den 3 april jeg har en pigekrop og det går mig psykisk på og jeg prøver at gøre alt for at skjule det, men det kan ikke fortsætte. Jeg er 100% sikker på at jeg er en dreng nu vil jeg bare have det til at mache med kroppen, så mit spørgsmål er hvor gammel skal jeg være for at malå gå igang med hormon behandling og sener hen få fjernet mine bryster og få en penis?

Svar:
Hej med dig..
Jeg synes det er rigtig rigtig godt, at du begynder at få spurgt ind til de her ting. Det kan nemlig være svært at gå rundt og føle sig i en forkert krop.
Det korte svar er, at det først er lovligt at få en kønsskifteoperation når man er blevet 21 år og at man skal godkendes af sundhedstyrelsen. Det kan tage et par år at blive godkendt, men man starte på det, når man er blevet 18 år, så man er klar når man er 21 år.
Og det er ikke mange der bliver godkendt, fordi læger og psykologer skal være meget sikre på at det er det rigtige at gøre.
Grunden til at du skal være voksen før det kan ske er, at det er en kæmpe ting. Og når man er ung udvikler man sig og kan være meget usikker på sin egen seksualitet. Derfor er det nødvendigt, at man er blevet ældre og på det tidspunkt stadig er sikker. Tænk hvor forfærdeligt det ville være, hvis man gjorde det forkerte i en ung alder og skulle leve med en forkert krop i hele livet.
Så mit råd til dig er, at få snakket med nogle voksne som kan hjælpe dig med at blive endnu mere sikker i hvad det rigtige for dig er og jeg tænker du skal have snakket med dine forældre først og fremmest, fordi jeg tror det kunne være rart at have deres opbakning. Derefter vil jeg foreslå din læge, som vil kunne forklare dig om hvordan det hele hænger sammen og måske kan henvise dig til en psykolog som ved noget om, når man føler sig fanget i en forkert krop. Det tror jeg også kunne hjælpe dig og i hvert fald hjælpe dig til at komme igennem denne her tid bedst muligt.
Jeg håber alt det bedste for dig og husk også, at chatten altid er åben og her kan du anonymt chatte med en voksen. Måske kunne det også være rart for dig..
Venlig hilsen
Erroll