Tidlig SU ?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hey. Mine forældre og jeg er blevet enige om at jeg kan flytte hjemmefra og få en lejlighed næste år, når jeg er 16 og skal begynde på et gymnasium. Det er ret tidligt at flytte hjemmefra, og det er udelukkende pga. problemer mellem mig og min far. Vi har talt om mange løsninger på det, og blev enige om at dette var den bedste løsning. Jeg selv er meget begejstret for det. Mine forældre er enige om at jeg vil kunne klare det, og det mener jeg også selv. Men vi har self. snakket om hvordan jeg skal kunne klare det med penge. Jeg har et fritidsjob, men det ville slet ikke dække alle de udgifter der bliver. Mine forældre vil self. gerne give en skilling af og til, men de kan jo ikke betale det hele, så vi kom til at snakke om der evt. var en form for støtte jeg kunne søge om at få ? Tidlig SU eller lign. ? Er det noget du ved noget om ? På forhånd tak.

Svar:
Hej med dig
Du lyder helt afklaret med at skulle flytte hjemmefra og meget glad for løsningen. Sikke et mod og selvstændighed du har.
Og hvor er det herligt, at du og din familie, trods de problemer der er mellem dig og din far, kan finde ud af en god løsning sammen.
Desværre er det ikke muligt, at modtage SU før du er fyldt 18 år. Men der er andre muligheder for hjælp til dine penge, når du flytter hjemmefra, som for eksempel det man kalder børnefamilieydelse. Børnefamilieydelse er nogle penge, som alle familier der har børn under 18 år modtager fra kommunen og disse penge kan blive udbetalt dig, i stedet for til dine forældre, når du flytter væk fra der hvor de bor.
Det er altså din kommune du og dine forældre skal kontakte omkring børnefamilieydelsen. Når du nu har fat i kommunen alligevel, kan du jo samtidig forhøre dig om der er andre muligheder for økonomisk hjælp som du kan få.
Med håb om at det går i orden for dig og med de bedste hilsner.
Claus