Tavshedspligt eller ej?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hvis en ung pige fortæller hendes psykolog, at hun gentagende gange er blevet seksuelt udnyttet af sin far, skal psykologen så indberette det? Hvis hun ikke ser ham mere, kan det så gøre, at det ikke skal indberettes? Og, hvis det nu startede i en alder af 15 år, og det man ikke gjorde modstand, så betragtes det måske som noget helt andet end "seksuelt misbrug"? Mange tak for svaret!

Svar:
Hej med dig...
Jeg kan godt forstå du er usikker på hvordan det hænger sammen. Det er nemlig ikke så nemt og derfor ringede jeg til en konsulent i psykologforeningen, for at være sikker på at du fik det rigtige svar.
Jeg vil lige svare på dit spørgsmål nummer to først, fordi det kan jeg gøre helt kort. Det har nemlig ingen betydning om du gjorde modstand eller ej - Det er stadig et seksuelt overgreb/incest når du er under 18 år og en person over 18 år, som er i familie med dig, er din lærer, træner eller på en anden måde er en autoritet i forhold til dig. Det er ulovligt og du er uden skyld.
Og så til dit første spørgsmål...Hvis du blev seksuelt udnyttet af din far, mens du gik hos psykologen, så er det helt rigtigt at psykologen skulle indberette det. Det står meget klart i servicelovens §154 og du kan også læse det her. Men som du skriver, så skete det for 2 år siden og derfor gælder den lov ikke helt så klart og firkantet længere.
Det er sådan, at det er en vurdering som kun din psykolog kan tage. Og det handler om hvor vidt du stadig tager skade af det, eller om det mere handler om at behandle den skade der er sket. Og hvordan skal man så lige forstå det?
Det synes jeg du skal spørge din psykolog om, for det kan han/hun meget bedre forklare end jeg kan, og det kan du sagtens gøre uden at fortælle præcist hvad det handler om. Du skal spørge din psykolog om hans holdning til indberetning, hvis du fortæller om noget som er sket tidligere og som han/hun skulle indberette hvis det skete nu.
Din psykolog kan godt svare på det spørgsmål, uden at kende hele din sandhed. Og så kan han/hun forklare dig hvordan I måske kan snakke om det, eller omkring det, på en måde så du hele tiden føler dig tryg og ikke gør noget som du ikke selv har lyst til.
Jeg håber rigtig meget at du kan komme til at snakke om det på en eller anden måde, for det er helt sikkert vejen frem til at få det bedre :) Så det er super sejt at du lige undersøger det..
Venlig hilsen
Erroll