støtte til psykiatrisk behandling
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej :) Jeg er ikke helt sikker på at jeg skriver det rigtige sted, men jeg håber du kan svare på mit spørgsmål :) Jeg er lige nu midt i en retssag hvor jeg både er sigtet (for at jeg skulle have forsøgt at hjælpe en til at være sammen med mindreårige - men lad være med at dømme mig for gjorde faktisk mit bedste for at lade være, og det lykkedes så der var ingen der kom noget til) og forurettet ( grov vold og prostitution, som hans anklager ser ud lige nu, men måske vælger de også mere). Efter at det hele holdt op har jeg fået en diagnose på PTSD og er lige nu på en blanding af sertratelin, imozop og truxal for at holde mig stabil. Jeg har måske også enten noget asperger eller noget i den stil, men det kan man først teste når man ikke har helt så meget ptsd. g har set den samme psykiater som jeg er helt vildt glad for (den eneste jeg nogensinde virkelig har haft det godt sammen med og har kunne få noget ud af) i 3/4år. Problemet er at hun ikke er del af sygeforsikringen! indtil for et par måneder siden blev det dækket af forsikring men kun 70.000 kr og de er væk og fordi jeg har to timer hver uge bliver det til 8.000 om måneden. Vi har fået afslag på at kommunen vil hjælpe fordi hun ikke er en del af sygesikring, emn jeg vil helt vildt gerne blive hos hende! Men det er bare virkelig mange penge. Jeg har fået lavet en mentalobservation der siger at de anbefaler at jeg skulle have fortsat børnepsykiatrisk hjælp hvis jeg blev dømt og min advokat siger at jeg så nok får lov at fortsætte hos hende jeg har nu. Men er det virkelig rigtigt at den eneste chance jeg har for det, er at blive dømt? Synes jeg bare er helt vildt sørgeligt! Og så har jeg hørt om at man kan søge et eller andet sted så man kan få betalt den slags hvis ham der har gjort det bliver dømt mere end 1år? Og det gør han ihvertfald, så kan man få noget der? Eller kan man ikke hvis man selv har været sigtet? Og hvor meget kan man få (han har gjort: dødstrusler, trusler om menneskehandel, kvælninger hvor der var fare for at man døde, grov vold, prostitution hvor han tog 100% og selvfølgelig en hel masse andet, men tror det er det de vil synes tæller. Og der er billeder og andre vidner til vold og kvælning, og både helt faste beviser på prostitution men ikke på at han tog 100%. Han har indrømmet 50 som det er lige nu. Der er ikke vidner på trusler.) ? Og jeg har også været misbrugt før (politiet ved de ting der er sket fra da jeg var 11, så er det der betyder noget i forhold til det) men betyder det at de kan vurdere at det ikke er hans skyld det hele og at man derfor ikke kan få noget? Jeg håber virkelig du vil svare for jeg er meget forvirret:)

Svar:
Hej Anonym
Jeg vil gerne prøve at give dig et svar, men det er ikke så let at komme med et helt præcist svar på dit spørgsmål. Jeg tror det kræver lidt mere ekspertviden end vi ligger inde med for at for at du kan få et præcist svar. Jeg har derfor prøvet at finde ud af hvem der måske ved mere, og hvordan du kan komme i kontakt med dem.
Først vil jeg sige at jeg synes det er rigtig godt at du får noget hjælp og at du gerne vil fortsætte. Når jeg læser dig spørgsmål kan jeg se at du har oplevet nogle meget voldsomme ting og jeg tror derfor også at det er rigtig vigtigt at du får hjælp.
Jeg kan godt forstå du helst vil blive hos din nuværende psykiater når du er rigtig glad for hende, men jeg er ikke sikker på at du kan være det vil kunne lade sig gøre. Det er den kommune du bor i der kan bevilje dig støtte til behandling, og som det lyder for mig er der ingen tvivl om at din kommune skal sørge for at du får hjælp til behandling, men de er ikke forpligtede til at give dig midler til at fortsætte hos din nuværende psykiater hvis hun ikke er omfattet af sygeforsikringen.
For voksne er der regler der siger at hvis du ikke kan få behandling indenfor det offentlige psykiatriske system indenfor 2 måneder, så skal du have mulighed for privat behandling. Samme regler gælder desværre ikke for børn og unge under 18 år.
Jeg synes du skal prøve at kontakte bisidderordningen hos Børnsvilkår. Der kan du få tilknyttet en voksen der kan tage med dig til møder og hjælpe dig omkring dine rettigheder. En voksen der er uddannet omkring rettigheder og ved rigtig meget om det. Du kan læse mere om ordningen her.
Jeg synes også du skal prøve og kontakte psykiatrifondens åbne anonyme rådgivning, og høre om de måske ved lidt mere om hvad du har krav på af hjælp. Du kan læse mere om deres rådgivning her.
Jeg håber du kan bruge de to henvisninger og jeg håber det bedste for dig i kampen for at fortsætte din behandling.
Mange hilsner
Erroll