Straf
brevkassespørgsmål af
Anonym
det her omhandler ikke mine rettigheder, men loven generelt. en af mine tidligere venner på 19 fik en kæreste sidste år på 14, han fortalte mig at de havde sex, og jeg jokede om pædofili med ham som det jo er, men hun ville selv sagde han. nu har jeg fundet ud af at hun blev seksuelt misbrugt af sin far og moderen udsatte hende for omsorgssvigt. jeg føler at min tidligere ven har udnyttet hende, hun er fyldt 15 nu, så jeg ville høre om han kan blive straffet? hvornår er en sag som denne forældet? og er der formildene omstændigheder fordi de er så unge? V.H. Ø

Svar:
Hej Ø
Hvis en voksen (over 18 år) dyrker nogen form for sex med en person under 15 år, er det i følge straffelovens paragraf §222, en kriminel handling og kan føre til en fængselsstraf. Straffens længde afhænger af sagens omstændigheder, fx om den ældste tvang sig til sex eller om det var frivilligt osv.
Der er en lille gråzone ved sager om sex med mindreårige, når de mindreårige er på samme alder. I de tilfælde, vil den ældste ofte ikke blive straffet. Men da din ven er voksenvar 5 år ældre på det tidspunkt hændelsen skete, ligger hans alder langt over gråzonen og han vil blive straffet hvis sagen kommer for en domstol.
I følge straffelovens kapitel 11, paragraf §93, punkt 3 og straffelovens paragraf §94, stk. 4, (link), er forældelsesfristen for sådanne sager, frem til den dag den krænkede, altså pigen din ven er kæreste med, fylder 28 år.
Med venlig hilsen
Claus