Spørgsmål ved anbringelse.

brevkassespørgsmål

Spørgsmål ved anbringelse.

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej. Hvis man vælger at blive anbragt altså frivilligt, hvis man ikke gider bo der hjemme, så isted for man vælger en døgn noget, i den by man bor i,kan man så godt komme det uden for den by man bor i. Eller kan man ikke vælge at komme på en Kostskole ? Og er det ikke det samme som en efterskole, eller hvad ? Eller fordi jeg er skilt, kan man så ikke vælge at tage op, hos min far, han har ikke forældremyndighederne, men bestemmer man ikke det selv, om man helst ville flytte op til sin far,Når man er 15 år. ind at man vælger at blive anbragt på en døgn noget (kan ikke huske hvad det hedder) eller en kostskole. Men jeg går på efterskole lige nu, men jeg har et ønske om inten at komme på det der døgn noget, hvis det kan blive alt andet i den by jeg bor i, for jeg kender alt for mange der går der nede, og dem er jeg ikke lige så gode venner med. Eller en kostskole, men hvis man skulle på en kostskole, kunne man så ikke godt komme afsted allerede nu, ?. Ellers så vil jeg gerne op til min far og mor, jeg vil aldrig i livet hjem til min mor igen, aldrig. Håber du gider hjælpe mig videre. Mvh S.A

Svar:

Hej S.A

Jeg synes det er godt du skriver til mig, fordi du går rundt med mange tanker om fremtiden.

Du skriver at du ikke vil hjem til din mor og at du faktisk har en del forslag til hvor du så kunne bo når du er færdig med efterskolen.

Først vil jeg fortælle dig, at du ikke selv kan bestemme hvor du skal bo henne, men når du er fyldt 15 år, så kan du være med til at bestemme det. Det lyder til at din mor har forældremyndigheden. Det betyder at hun også skal være med til at bestemme det.

Hvis du ikke har det godt hos din mor, skal du først og fremmest snakke med din sagsbehandler. En sagdbehandler er en voksen fra kommunen som hjælper hvis for eksempel børn har det svært derhjemme. Alle har en sagsbehandler.

Jeg synes du skal tage fat i en lærer eller lederen på din skole. Måske har du en kontaktlærer? Forklar dem dine tanker og spørg om de ikke vil hjælpe med at finde nummeret til din sagsbehandler, hvis du ikke har det i forvejen.

Jeg synes også det kunne være en god ide, hvis de kunne hjælpe dig til at skrive et brev til din sagsbehandler. Her kan du forklare dine tanker og ideer. Forklar hvorfor du ikke vil hjem til din mor.

Jeg kan ikke fortælle dig hvad der kunne være bedst for dig, eller hvad du kan og ikke kan. Det er nemlig sagsbehandleren, dig selv og din mor der skal finde ud af det sammen.

Så start med at tage fat i de voksne du har omkring dig og som du stoler på. Forklar dem dine tanker om fremtiden og bed dem om at hjælpe dig igang.

Hvis du er usikker på hvad du skal gøre, vil jeg foreslå dig at du besøger chatten her i Cybehus. Den har åben mandag til torsdag kl. 15-19. Her kan du chatte med en voksen og måske kan i finde flere ideer.

Jeg håber du får gang i noget, så du får et dejligt år næste år...

Venlig hilsen

Erroll