Spørgsmål
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej. Jeg har et spørgsmål.? Det her kommer fra en pige af på omkring 15-16 år. Hun går på efterskole, Men hun vil 100 gange heller hjem. Hendes mor vil ikke have hun kommer hjem, hun har 3 selvmordsforsøg, bag sig . Hun overvejer at prøve igen , hvis hun ikke kommer hjem. Hun er ked af det meget af tiden inden i sig selv. Kan man godt lave en underretning om det, til kommunen, til hun kan få det bedre, hvis man kan. Kan man så gøre det anonymt, til ingen ved hvem der har underrettet Hilsen I

Svar:
Hej I
Jeg går ud fra at du er en veninde til den pige det handler om og så synes jeg det er super, at du vil prøve at hjælpe hende.
Du kan godt lave en anonym underretning og det gør du ved at ringe til din venindes kommune og bede om socialcenteret eller familierådgivningen. Når en sagsbehandler har modtaget underretningen, så skal din veninde og hendes forældre orienteres og de har lov til at se hvad der er blevet fortalt.
Jeg synes det er godt, at du gerne vil hjælpe din veninde og er bekymret, men du skal vide at det er en alvorlig sag at lave en underretning. Jeg synes derfor at det er vigtigt at du først snakker med en voksen om det og helst en af lærerne på din skole.
Din lærer kan fortælle dig hvad han/hun synes du skal gøre og måske har din lærer også nogle gode ideer til hvordan du og skolen kan hjælpe hende. Jeg synes også du kan vende den med dine egne forældre og høre om deres holdning til det.
På den måde får du forskellige holdninger og måske kan i sammen finde den bedste måde at hjælpe din veninde på. En anden stor fordel er at du ikke står alene med det og det tror jeg kunne være rart for dig.
Har du brug for flere råd, så vil jeg foreslå dig chatrådgivningen her i Cyberhus. Den har åben hver mandag - torsdag kl. 15-19.00. Her sidder der voksne der er klar til at hjælpe..Måske var det også en ide for din veninde.
Venlig hilsen
Erroll