Sneglen.
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej, jeg er altid blevet drillet for at være anderledes. Jeg har aldrig rigtig kunne passe ind i en vennegruppe, og det har foresaget et mærkelig valg af en ven. En dag hvor jeg var rigtig nede, lagde jeg mig bare på fortorvet og begyndte at græde. I det jeg lagde mig, fik jeg øje på en wienbærsnegl. I stedet for at blive råbt af, kiggede sneglen på mig, som om den havde sympati for mig. I dét øjeblik besluttede jeg mig for at den snegl skulle med hjem. Jeg brugte Snegles lidt ligesom en stum psykolog, eftersom snegles ikke sagde noget til mig, men trøstede mig med dens blik. Når jeg var i skole, tog jeg også sneglen med. Jeg transporterede den i et syltetøjsglas, som lå i min madpakke, eftersom jeg ikke kunne komme igennem en hel skoledag uden sneglen. Men en dag stjal tre klassekammerater ved navn A, R, N og mobbegruppens leder L min madpakke, og da de så snejles destruerede de syltetøjsglasset med snejlen i. Jeg nåede at få et kig på den halvdøde snejl på jorden, men et splitsekund efter tyrede L sin fod ned oven på snejlen. Jeg vil bare høre jer på, om en snegl  kan klassificeres som et kæledyr, og hvis det er, om jeg så kan politianmelde drengene som tilintetgjorde Sneglen. Håber hurtigst muligt på respons, eftersom jeg gerne vil føle en eller form for retfærdighed efter Snejles død. :'(

Svar:
Hej Anonym
Det lyder som en rigtig dårlig oplevelse og jeg kan godt forstå du er rigtig ked af at have mistet hvad du betragtede som et dejligt kæledyr.
Jeg er meget i tvivl om en snegl falder under kategorien kæledyr, eller om de overhovedet hører under dyreværnsloven. Men lige meget hvad så er det selvfølgelig ikke i orden at drengene stjal din madkasse eller smadrede hverken snegl eller syltetøjglas. Derfor synes jeg i første omgang du skal snakke med dine forældre og muligvis også en lærer i skolen omkring hvad det er der er sket og hvordan de her drenge behandler dig. Sammen med dem kan du måske få hjælp til at gå videre med sagen hvis de mener det er nødvendigt.
Venlig hilsen
Niels-Christian