Slået og smidt ud
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hejsa (:
min mor hun slår mig ret tit. næsten hver dag. og efter hun gør det,
smider hun mig på gaden. det er ikke altid jeg kan bo hos nogen andre, så må jeg sove på gaden.
jeg har prøvet at opsøge kommunen, men de tror mig ikke og vil derfor ikke hjælpe mig. Har gået til et par psykologer men de brød
tavshedspligten.
mine lærere i skolen siger jeg fortjener at bli slået.
er der andet hjælp end dette? syns jeg har prøvet alt?
ps. det skal lige siges, min mor begik selvmord da min far døde, så det er kun en plejefamilie. derfor gør kommunen intet.

Svar:
Kære pige 13 år
Det er godt, at du gør noget for at ændre din situation, og vi kan godt forstå din frustration.
Først og fremmest - det er aldrig iorden at slå og smide et barn på gaden. Begge dele er ulovligt.
Hvis du oplever det igen, har du ret til at tage en bisidder med på kommunen. Det kunne for eksempel være en voksen eller en veninde du stoler på.
Du skriver, at du bor hos andre, når du bliver smidt på gaden. Måske kan en af dem tage med dig på kommunen og fortælle hvad der sker.
Kommunen har pligt til at føre tilsyn med din plejefamilie og kommunen skal sørge for, at du har det godt.
Du skriver at du bliver slået, så du kan også henvende sig ved sundhedsplejersken på din skole.
Du skriver, at psykologerne brød deres tavshedspligt. Det skal de i nogle tilfælde gøre, hvis de for eksempel er bekymret for et barns situation. Det hedder oplysningspligt.
Du kan også gå til politiet, hvis du igen bliver slået og smidt ud hjemmefra. De skal indberette det til kommunen.
Vi håber at dette svar kan hjælpe dig. Ellers er du velkommen til at kontakte os torsdage mellem 16 og 18 på telefonnummer 20 96 23 26.
En anden mulighed er at logge på Chatrådgivningen her på Cyberhus og ''snakke'' med en af vores rådgiver om mulighed.
Jeg håber du finder den hjælp du har brug for.
De bedste hilsner
Louise
Lovstuen