Skifte efternavn
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Brevkasse.
Det er bare fordi at jeg længe gerne ville have det samme efternavn som min mormor.
Min mor fravalgte det, men min moster og kusine hedder det dog. Jeg snakkede med min mor om det og hun sagde at jeg måske kunne gå op på kirkekontoret og få det lavet om, hun ville gerne give mig tilladelse til det. Men så tænker jeg bare lige, kan man godt bare det? Det er ret ofte at min mor bare siger et eller andet som overhovedet ikke passer, og jeg vil ikke stå foran alle de der præster og så bare ligne en total idiot som aner intet om intet,
Ved i noget? Hilsen mig

Svar:
Hej med dig..
Det er et godt spørgsmål og heldigvis har din mor faktisk ret denne gang.. Du kan godt få et nyt efternavn, men når du er under 18 år, så skal en af dine forældre give dig lov og skrive under på at du må få et andet efternavn. Derfor synes jeg I skal få ringet ned på kirkekontoret og spørge dem om hvordan det helt præcist foregår, fordi jeg tror de kan sende papirene til jer og så kan din mor og dig skrive under derhjemme og sende det ind igen..
Men jeg ved ikke helt så meget om hvordan det helt praktisk foregår, så det er en god ide at ringe til dem og spørge.
Venlig hilsen
Erroll