Skal bare væk!
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej jeg har et lille spørgsmål om at flytte hjemme fra som 16 årig. jeg har en del problemer i hjemmet derfor kunne jeg godt tænke mig at flytte hjemme fra men jeg har læst mig til at jeg kan gå til kommunen for at blive rådgivet til at finde ud af hvad der skal ske jeg vil bare godt vide om hvor jeg får pengene fra og hvor længe forløbet vil tage ca før jeg kan flytte hjemme fra jeg har som person meget godt styr på økonomi da jeg har ført mit eget regnskab i et par år jeg har også let ved at prioritere de vigtige ting frem for de mindre vigtige ting jeg ved ikke om det kan hjælpe mig til at komme lettere igennem forløbet håber i kan hjælpe mig...

Svar:
Hej med dig
Når det er svært derhjemme, så kan tanken om at flytte hjemmefra godt komme og sommetider kan det også være en rigtig god ide. Men som du selv skriver, så er det tit noget med at kommunen skal være med i det.
Loven er meget klar her, fordi det handler først og fremmest om hvad dine forældre synes er en god ide. Indtil du bliver 18 år, har de forældremyndigheden over dig og det betyder blandt andet, at de bestemmer om du må flytte hjemme fra.
Hvis du har snakket med dem om det og de er enige med dig, så er det jo fint, men det er dem og dig der skal stå for det økonomiske. Det er ike noget kommunen går ind og hjælper med.
Men... hvis dine forældre ikke er enige med dig eller vil hjælpe dig med det, så har du en anden mulighed og det er at kontakte kommunen og få en snak med en socialrådgiver.
Så vil socialrådgiveren snakke med dig om hvorfor du mener du ikke kan bo hjemme. Hvis så socialrådgiveren mener at det er vigtigt for din udvikling og sikkerhed at du skal flytte, vil rådgiveren snakke med dig og dine forældre om, hvilken løsning der er den bedste.
Så jeg kan desværre ikke svare dig på hvor mange penge du kan få og hvordan, fordi det er noget socialrådgiveren bestemmer ud fra den løsning i måske finder ud af.
Så, hvis dine forældre ikke vil lade dig flytte hjemme fra og du stadig mener det er nødvendigt, så skal du kontakte din kommune og snakke med en socialrådgiver. Hvis du synes det er svært og har brug for støtte og hjælp til at gøre det, så kan du prøve at kontakte Børns vilkår. De har en ordning der bisidderordningen, som måske kan hjælpe dig med det.
Hvis du har lyst til at vende det med en voksen her i Cyberhus, så foreslår jeg chatten, fordi så kan i mere snakke om det og det kunne måske være rart at snakke om din situation derhjemme.
Venlig hilsen
Erroll