Sex under 15

brevkassespørgsmål

Sex under 15

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej. Jeg har haft sex(hvis man kan kalde det det) med min kæreste. Vi lå bare og kælede med hinanden og så var jeg inde i hende 3-4 gange uden kondom. Mere ville jeg ikke da vi ikke havde kondom. Hvad sker der hvis hun er blevet gravid? Kan hun få abort? Hun er også under 15.

Svar:

Hej med dig..

Det er et par gode spørgsmål du stiller og jeg kan godt forstå du gerne vil have svar på dem.

Først vil jeg lige rose dig, fordi jeg synes det var godt i ikke fortsatte med sex, når i ikke brugte prævention. Så husk det hvis I skal have sex igen.

Du har også ret i, at man godt kan blive gravid, selvom du kun var inden i hende 3-4 gange og det er fordi at der sommetider kommer lidt sæd ud, selvom man ikke får udløsning. Det kaldes prespærm.

Chancerne er ikke så store for at hun er blevet gravid, men hvis det fylder meget for dig og din kæreste, så synes jeg I skal tage en graviditetstest. Den kan købes på apoteket og i supermarkedet. Så er I fri for at tænke mere på det.

Nå, men nu til dine spørgsmål...

Hvis hun er blevet gravid, så skal hun snakke med hendes forældre, sin læge og dig. I skal sammen finde ud af hvad der er bedst for jer. Hvis i vælger at få barnet, så er der folk fra kommunen der vil hjælpe jer, men det er meget tidligt at få et barn og det er et stort ansvar.

Hvis i vælger at få en abort, så vil lægen henvise din kæreste til sygehuset som vil klare det. Så ja, hun kan godt få en abort.

Jeg håber det var svar på dit spørgsmål.

Venlig hilsen

Erroll