Sex som 13 årig?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej.. Jeg har et lille spørgsmål vedr. buksemyndig(at have sex under 15 år)..: Er det ulovligt at have sex, når man er under 15? Eller hvad? Eller er det kun ulovligt at få børn når man er under 15 år? Hilsen E "S" J..

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt forstå, at du er nysgerrig på hvordan det hænger sammen. Det er faktisk lidt indviklet.
Og lige først, fantastisk udtryk det der "buksemyndig". Den har jeg ikke hørt før..:)
Jeg har fundet et link til Børns Vilkår, som beskriver det meget godt. Prøv lige at læse det først.
Ja det er ulovligt at have sex når man er under 15 år og det er ulovligt for en voksen at have sex med en under 15 år.
Hvis nu to børn under 15 år har sex, så bliver de ikke straffet med en bøde eller fængsel, men der er nogle voksne som gerne vil snakke med dem. Derfor bliver en ung mor på for eksempel 14 år heller ikke straffet, men der vil være nogle voksne der gerne vil snakke med hende og sikre sig, at hun har det godt og at hun kan klare opgaven.
Det kan være nogle voksne fra kommunen som vil snakke med pigen og hjælpe hende. Hvis de vurderer at pigen og hendes familie ikke kan passe på barnet, så kan de fjerne det og sørger for at der er nogle andre der passer på barnet.
Jeg håber jeg fik svaret på dit spørgsmål, ellers må du lige prøve at skrive igen..
Venligst
Erroll