Rettighererne
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hey Jeg er en dreng på 14 der er vild med en pige på 15, og hun er os vild med mig. Men det er sådan at mine forældre ikke vil lade mig være sammen med hende uden at der er nogen i nærheden, så de kan se hvad vi laver osv. og det er pisse irriterende!
Min mor siger at hvis hun finder ud af at vi har haft sex før jeg bliver 15 så melder hun hende. Kan hun det ? Min mening er at hun ikke kan, medmindre jeg ikke var med på den / ikke gad. Men jeg er som sagt ikke helt sikker. Og der er under et år imellem os, så det er jo ikke noget med pædofili, så vidt jeg ved.
Hende pigen har oss sagt at hun ikke vil noget, medmindre jeg os vil noget, og omvendt. Vi er begge jomfruer, og vi tager det stille og roligt for vi vil ikke skade hinanden.
Men kan min mor som sagt melde hende, hvis vi har sex før jeg bliver 15 ?
Ned venlig hilsen "Den Forvirrede Dreng"

Svar:
Hej forvirrede dreng
Jeg kan godt forstå du er forvirret og det er rigtig godt du skriver herind for at få svar.
Først og fremmest synes jeg det er rigtig godt at høre, at du og din kæreste tager det stille og roligt. Det lyder også til at i kan snakke godt om det med sex. Superflot
Det er sådan at din mor bestemmer hvad du må og ikke må indtil du bliver 18 år, man kalder det forældremyndighed. Der står også at når man bliver 15 år, skal forældrene give barnet mere og mere frihed.
Loven siger også at man ikke må have sex når man er under 15 år. Det er lige meget om den anden er 14 eller 15 år gammel. Loven er lavet for at beskytte børn, fordi det at have sex godt kan være forbundet med en masse følelser, som man skal være ældre for at kunne styre.
Det vil sige, at hun må gerne bestemme at du ikke skal have sex med din kæreste endnu. Og ja, hun kan godt melde din kæreste.
Jeg vil foreslå dig at få en snak med din mor om, hvordan det skal være når du bliver 15 år. Måske vil du gerne have lov til at være alene med hende. Måske kan i lave en god aftale om det.
Jeg vil også foreslå at du snakker med andre voksne om det. Måske en fra din familie eller en lærer som du har det rigtig godt med.
Håber du kunne bruge mit svar
Venlig hilsen
Erroll