Rettigheder til Behandling
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hejsa Kunne i måske hjælpe mig? Jeg er en pige på 14år, som har brug for hjælp. Jeg er for mange år siden, blevet mobbet de små klasser hvor man holdt mig uden for. Da jeg går på en Friskole forventes der at, at der bliver gjort noget ved det. Men lærerne så det aldrig, og det blev altid kun skudt i skoene på mig, når jeg trak på tilbage. For at undgå Grimme ord, og nedladende kommentarer. Jeg blev mere og mere indelukket, og mine forældre blev mere og mere desperate. Og sådan forgik det i mange år. Jeg var aldrig social, og langsom glemte man mig. Nu mange år efter, er jeg blevet frygtelig ensom. Og har desværre tillids problemer. Da jeg føler voldsom svigtet. Jeg har aldrig haft en Rigtig god veninde, og har stadig ingen. Jeg har problemer med at være social. Nu lider jeg af psykiske lidelser, og som 12årig begyndte jeg på selvskade. Selvmordstanker var og er en del af min hverdag. Piller har jeg taget, men aldrig i store mængder. Jeg føler mig så pokkers forladt, og ingen ser mig. Så i Maj sidste år, var jeg på sammenbruddets kant. Jeg fik endelig skrevet et brev til min lærer, om at jeg havde brug for hjælp og jeg gerne ville hjemmefra (Forholdet til familien er dårligt). Alt gik igennem kommunen, og hvad jeg fik af hjælp var noget af det dårligste nogensinde. De kan intet tilbyde mig. Og mit ønske om behandling blev afslået. Mine forældre ved intet om min selvskade, eller det psykiske. Og derfor har jeg brug for at snakke. Men kommunen kan intet tilbyde mig. For alt jeg fik, var en kontrakt. Og i bunden stod der altid med mini skrift. "Alt ved der vedrører dine forældre, bliver fortalt videre. Bla. Selvmordstanker, selvskade ovs." Og det kan ikke være rigtig at jeg ligger inde med en psykiske lidelser. Og det er snart ikke er en anden løsning end selvmord. Jeg står på kan kanten, og ingen tager mig rigtig seriøst. Men jeg har intet at leve for. Og det eneste krav jeg stiller at jeg vil have rettigheder til behandling, hjemmefra. Eller private psykologtimer, hvor intet bliver fortalt videre. Hvad er mine rettigheder? Kan man ikke gøre noget. Jeg vil have hjælp, men der er ting der ikke vedrører mine forældre. Hvis jeg fortæller noget får de det af vide. Alt. Og det er ikke det jeg har brug for. Hvad er mine rettigheder til det?? Line T.

Svar:
Hej med dig..
Jeg er meget imponeret over, at du undersøger hvad dine rettigheder er omkring behandling og at du kan mærke du skal have hjælp nu. Og jeg vil rigtig gerne svare på dine spørgsmål og så håber jeg du kan bruge dem.
Du har ret til behandling, hvis en professionel mener du har behov for det. Men du kan ikke selv bestemme om dine forældre får det at vide.
Det er sådan ,at din far og mor har forældremyndigheden over dig og det vil sige, at de for det meste skal orienteres, hvis du kommer i kontakt med kommunen, eller hvis der er nogle voksne der bliver bekymret for dig. Og det er det som du altid læser med mini skrift, som du skriver.
Hvis de voksne i kommunen, din lærer eller for eksempel din læge vurderer om det er skadeligt for dig, at dine forældre får det at vide, kan de lade være med det. Men det er dem der bestemmer det.
Derfor er den ene mulighed, at du acceptere at dine forældre får det at vide og så kan du modtage den behandling du har brug for. Og her skal du vide at det er professionelle mennesker der har meget erfaring der vil hjælpe dig og selvom de siger det til dine forældre, så gør de det for at hjælpe dig. Så du kan overveje at stole på at de gør det rigtige.
Men du har også andre muligheder. Det første jeg synes du kan prøve er, at ringe til Samtalegrupper Odense. Her kan du anonymt snakke med en voksen og enten kan de tilbyde dig anonym hjælp der, eller også tror jeg de vil have en ide til hvad du kan gøre nu. Husk på at når du er anonym, så ved den voksne ikke hvem du er og kan derfor ikke fortælle dine forældre noget.
Det andet jeg synes du skal prøve af er, at ringe til den ungekontakten, anonym rådgivning i Odense kommune. Her kan du forlæare din situation og hvad du gerne vil. Og så kan de fortælle dig hvad der kan lade sig gøre og hvad der ikke kan lade sig gøre.
Det sdste forslag jeg har lige nu, er at bruge chatrådgivningen her i Cyberhus. Her er du også anonym og kan fortælle lidt mere om din situation og så kan det være at den voksne rådgiver har flere ideer du kan bruge..
Venlig hilsen
Erroll