Rettigheder om mit liv?!
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Okay jeg er begyndt at se min ekskæreste igen. Vi har kendt hinanden i 5 år og var kærester de første 2 år og elles venner. Men da vi slog op var der rigtigt mange problemer i mit forhold til mine forældre og søskende, de arbejde meget og kendte mig ikke rigtigt (på det tidspunkt var jeg 12-13år) da min eks og jeg slog op blev alt bare for meget for mig så jeg prøvede at tag mit eget liv, de har aldrig ville indse at de nok var grunden til at jeg var havnet der. Så de gav min eks skylden, vi har så haft lidt useriøst noget sammen én gang efter det, men nu er vi begyndt at have noget seriøst igen. Og vi har været sammen nogle få gang hvor jeg har sagt til mine forældre at jeg tog hjem til min veninde for jeg ved jo at de hader ham. Så her for et par dage siden sagde min mor at hun troede at jeg var begyndt at mødes med min eks, og hvis de fandt ud af at det var rigtigt tog de min mobil, computer og mine heste fra mig. De hader ham over alt i verden fordi de ikke vil se i øjnene at det ikke var hans skyld. Men i de 5 år vi har kendt hinanden har vi ikke kunne undvære hinanden, vi har altid snakket og skrevet sammen. Og nu ved jeg ikke hvad jeg skal gøre jeg vil ikke miste ham, men jeg tør heller ikke sige det til mine forældre fordi de ville flippe mega meget ud! Hjælp !

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt forstå, at det er en svær situation for dig og at du ikke helt ved hvad du skal gøre.  I den her brevkasse kan jeg fortælle lidt om de rettigheder du har og hvordan det hænger sammen, sådan rent lovmæssigt, og det vil jeg prøve at gøre.
Du skriver også om nogle oplevelser du har og fx. skriver du, at du prøvede at tage dit eget liv og at det nok var dine forældre der var skyld i at det nåede til det. Jeg tror det kunne være rart for dig, at få snakket med en voksen om de ting og der vil jeg foreslå, at du kigger forbi chatten her i Cyberhus. Her sidder der voksne som du anonymt kan chatte med.
Men omkring dine rettigheder til at se din kæreste og at dine forældre ikke vil have det.
Når du er under 18 år, så bestemmer dine forældre rigtig meget. Og de kan også bestemme hvem du må være kærester med. De har også lov til at bestemme om du må have en hest og tage din telefon fra dig, hvis de mener det er det rigtige at gøre og hvis det er dem der betaler for det. Men de skal også lade dig blive voksen og fx. må du selv bestemme over hvad du bruger de penge til som du selv har tjent. Så hvis du fx. har tjent dine penge og selv købt din telefon, så må de ikke tage den fra dig.
Så omkring din telefon, computer og hest, så afhænger det helt af om du selv har betalt dem.
Når du bliver 18, som jo er snart, må de ikke blande sig i hvem du ser og hvorfor. Så bestemmer du det hele selv.
Jeg synes du skal overveje at spørge dem om hvorfor du ikke må se ham, fordi måske er de bekymret for dig og måske ville det hjælpe hvis du vidste hvorfor de ikke vil have du ser ham. Måske har de en god grund? Det kan også være du kan forklare dem om dit forhold til ham, og hvis du synes det er et godt forhold, så prøve at forklare hvorfor.
Det bedste ville være at i kan blive enige, men hvis ikke I kan det, så lyder det til at du må vente til du bliver 18 år.
Jeg håber du kan bruge mit svar..
Venlig hilsen
Erroll