ret!!

brevkassespørgsmål

ret!!

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

hej :-D har jeg ikke ret til og sige at jeg VIL i plejefamilie? og kommunene kan vel ikke tvinge mig på efterskole kan de? og jeg har været i plejefamilie en gang da jeg var mindre fordi min mor drak og det var den bedste tid i mit liv men hun drikker stadig og vil virkelig gerne i plejefamilie igen men det vil kommunene ikke være med til de vil hellere have mig på efterskolen men det vil jeg ikke :-( hilsen mig

Svar:

Hej med dig

Super godt spørgsmål og jeg kan godt forstå, at du gerne vil i plejefamilie, når du en gang havde en god oplevelse med det.

Desværre er lovgivningen ikke helt som du gerne vil have den. Det er sådan, at når du er under 18 år, så bestemmer den person som har forældremyndigheden over dig. Og hvis din mor drikker for meget og ikke kan passe godt nok på dig, så går kommunen ind og bestemmer en del.

Dine rettigheder er, at du skal høres i hvad du mener og de kan ikke tvinge dig til at starte på efterskole. Men de kan sige, at det er det tilbud de mener er bedst for dig og det er den mulighed de kan tilbyde dig.

Så er valget dit, om du vil blive boende hos mor eller starte på efterskole.

Men du har alligevel to muligheder mere, som jeg synes du skal overveje.

Det første er at kontakte Børns Vilkår og deres bisidderordning. Det går ud på at du kan få en voksen med til møder med kommunen og som taler din sag. Det er en person som kender rigtig meget til børns rettigheder og kan være rar at have med, så du får den bedst mulige løsning.

Det andet er at prøve at vende det om på hovedet. Den der efterskole...det kunne faktisk være det kunne blive en rigtig fed oplevelse. Måske kunne du tage ud og besøge efterskolen en dag, sammen med en god veninde eller en voksen. For lige at mærke efter og høre lidt stedet, før du tager en beslutning.

Sommetider kan det nemlig blive ret fedt, selvom man tror det modsatte. På samme måde med din gamle plejefamilie, for det var åbenbart også en god oplevelse, selvom du ikke vidste så meget om det før du flyttede ind hos dem..

Nå, det var lige nogle tanker fra mig og jeg håber du kan bruge nogle af dem.. jeg håber i hvert fald alt det bedste for dig..

Venlig hilsen

Erroll