psykolog/psykiater
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Hej cyberhus. Jeg er lidt usikker på det der med hvornår en psykolog/psykiater har indberetningspligt. Jeg har det generelt rigtig svært og lider af mange ting (ptsd, angst, selvskade og selvmordstanker) min forhenværende psykolog lovede mig at lige meget hvad jeg fortalte så ville det blive mellem hende og mig, men jeg har været nødt til at skifte psykolog. Og jeg er usikker på om den nye psykolog mon kan, uden mit sammentygge, tvinge mig til at blive indlagt på psyk – i tilfælde at hun skønner at jeg er selvmordstruet – hvilket jeg ikke selv mener jeg er, men har dog selvmordstanker. Det der gør mig usikker er at, min forhenværende psykolog har skrevet en udtalelse om mig hvor der står (mit navn er skiftet ud med ”pigen”) ” pigen har dog fortsat brug for professionel assistance ifht. sine psykiske problemstillinger hvorfor jeg opfordrer pigen til, at komme i et intensivt og længere varende terapeutisk forløb. pigen har selv ytret ønske om, at fortsætte hos en psykolog med ydernummer således, at hun af egen læge kan få en henvisning via sygesikringen. Et forløb i dette regi har normalvis sine begrænsninger i forhold til intensitet og antal samtaler. Derfor vurderer jeg, i mine overvejelser omkring det videre behandlingsforløb, at en henvisning til psykologisk behandling hos enten lokal psykiatrien eller privat praktiserende psykiater også kunne være særdeles hensigtsmæssigt. Det afgørende er, at pigen får en kvalificeret behandling.” Og selvom at denne udtalelse ikke var blevet skrevet, ville en psykolog så kunne tvangsindlægge mig pga. selvmordstanker? Det skal siges at jeg har handlet på mine selvmordstanker en enkelt gang før – men det er uvist om jeg var påvirket af ”drugrape” og eftersom det er uvist, så kan psykologen måske tro at jeg vil gøre det igen. Har brug for at vide om det er ”sikkert” at snakke åbent med psykologen om mine selvmordstanker – uden risiko for tvangsindlæggelse eller andet dramatisk. På forhånd tak for svaret

Svar:
Hej med dig...
Først vil jeg da lige sige, at det er så flot, at du undersøger tingene og at du er motiveret til at fortsætte behandlingen og gerne vil snakke åbent om for eksempel dine selvmordstanker.. du erhelt sikkert på rettet vej :)
Jeg kan simpelthen ikke give dig et klart svar, fordi det vil altid være en professionel og individuel vurdering fra psykologen/psykriateren.. og for at kunne svare præcist på dit spørgsmål skal jeg være psykolog/psykriater og kende dig rigtig godt, og det gør jeg jo ikke..
Men jeg kan fortælle dig et par andre ting og ud fra dte du skriver, så tror jeg du kan være rolig omkring det her.
I loven om tavhedspligt og indberetningspligt for psykologer/psykriater står der (Og det er for eksempel den lov der også gælder for en tvangsindlæggelse), at det kun kan ske i særlige tilfælde, ex. hvis et barn bliver slået eller misbruges. Så skal de lave en indberetning. Du kan læse den præcise tekst her.
Det betyder egentligt, at der skal ske nogle nye ting i dit liv, som bringer dig i direkte fare. Når din gamle psykolog ikke har lavet en indberetning på dig, så har han/hun vurderet at du ikke var i fare på den måde. Så hvis der ikke er sket noget der er meget værre i dit liv, så tænker jeg der er store chancer for at din nye psykolog/psykriater vil have den samme holdning.
Men det vigtigste her er, at når du har den første samtale med den nye psykolog, så få sagt det her med det samme. At du er lidt bekymret for det her med tavhedspligten og tvangsindlæggelse, og så vil I få en god snak om det. Det er super super vigtigt, at du har den ro omkring det og at du trygt kan snakke om de selvmordstanker, fordi det er jo vejen frem til at få de bedre.
Så se at få taget den snak og så får du en klar melding om hvor du står i forhold til det..
Jeg håber alt det bedste for dig..
Venlig hilsen
Erroll