Psykolog og tavshedspligt?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej med dig Erroll :) Håber alt går godt på din side af skærmen og du nyder sommeren (så godt man nu kan uden sol!) :D Nu til mit lille spørgsmål.. Jeg sidder her, er 17 år, bliver 18 om 2 måneder (så det er jo lige om lidt!) og spekulere over noget. Jeg har siden jeg var 11 være hele systemet rundt, igen og igen, blevet tabt på gulvet af de sociale myndigheder, blevet samlet op og tabt igen.. Så du kan måske forstå jeg er ved at være godt træt af det hele.. Jeg har haft lidt over 10 psykologer i min ellers ret korte levetid, blevet svigtet af mange, og de har brudt deres tavshedspligt.. men nu undre jeg mig over noget.. Jeg skal til endnu engang at have en ny psykolog, min daværende psykolog skrev så en mail til min sagsbehandler (uden jeg vidste det) og skrev ting som "Har en alvorlig og behandlingskrævende spiseforstyrrelse" - "Er langt fra i kontakt med sine følelser" - og skrev om nogle ting jeg troede jeg havde sagt i fortrolighed! Må han godt det? - forstår på en måde godt, for min sagsbehandler skulle bruge en grund til hvorfor jeg skulle have en psykolog igen, men kunne han ikke lige have snakket med mig om hvad han skrev først, og er det ikke lidt at bryde tavshedspligten? .. i så fald.. Må min sagsbehandler godt sige det til mine forældre? .. Ja en masse forvirring her omme , fra en snart 18 årig pige, som flytter til udlandet og aldrig vil være en del af systemet igen ! Solskin til dig :) Godt arbejde du gør ! :D

Svar:
Hej med dig
Og tusind tak for de rosende ord.:)
Til gengæld er jeg ked af at høre, at du har oplevet så mange skuffelser fra de sociale myndigheder og jeg håber du har bibeholdt troen på, at det kan hjælpe at bede om hjælp og åbne sig for andre mennesker. Ja, det har du jo sådan set gjort her, så det synes jeg er positivt ...Bliv ved med det, også hvis det skal foregå på engelsk i udlandet.:)
Nå, men til dit rigtig gode spørgsmål og jeg kan godt forstå du er nysgerrig efter at du har oplevet en psykolog har skrevet til din sagsbehandler.
Loven er meget enkel på det her område og du kan læse om tavshedspligt for psykologer her. Medmindre at du har indvilget i at informationer deles med andre, må psykologen ikke videregive informationer.
Med mindre at psykologen skal lave en indberetning. Hvis psykologen vurderer at du er til fare for dig selv, eller for andre, så skal psykologen indberette til de sociale myndigheder. Du kan læse mere om indberetning her.
Din psykolog havde bl.a. skrevet "Har en alvorlig og behandlingskrævende spiseforstyrrelse" og derfor kan det måske være en indberetning han har lavet. Dog vil jeg sige, at det er normalt at man orientere klienten før man sender den.
Det lyder ikke til at du har kontakt til psykologen længere, men jeg synes du skal få spurgt din sagsbehandler om det var en inberetning eller hvordan det hænger sammen. Jeg synes i hvert fald du har fortjent et klart svar på det område.
Jeg håber jeg kunne svare på dit spørgsmål, elelrs må du skrive igen. Ellers vil jeg også ønske dig en dejlig sommer og lige meget hvad du beslutter dig for at gøre efter din kommende fødselsdag (Tillykke i øvrigt:)), så skal du ahve alt muligt held og lykke her fra :)
Venlig hilsen
Erroll