Psykisk syg og flytte hjemmefra

brevkassespørgsmål

Psykisk syg og flytte hjemmefra

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 10 år 1 måned siden

Hej jeg er en pige på 16 år, jeg bliver 17 i marts..

Jeg vil rigtig gerne flytte hjemmefra før jeg bliver 18..

Jeg har ikke "alvorlige" problemer med at bo sammen med mine forældre, men jeg kan bare ikke holde til det længere..

Jeg er psykisk syg, har en personlighedsforstyrrelse, kæmpe angst, og er præget af tvangstanker..

Jeg har været indlagt på psykiatrisk nogle gange, og har forsøgt selvmord 2 gange...

Jeg har derfor brug for at komme videre i mit liv, og det kan jeg ikke komme hjemme, har været sygemeldt i 14 mdr. Og Intet går fremad..

Jeg har en kontakt person som selvfølgelig har undersøgt tingene for mig, han siger at jeg kan flytte i en ungdomslejlighed hvor jeg deler køkken, stue og bad med 3 andre unge, og at min kontaktperson kommer hver dag, og hvor jeg får 5000kr hver måned til husleje og diverse..

Nu er han taget på ferie midt i det hele og derfor sidder jeg fast med en masse spørgsmål..

Ville jeg ikke kunne flytte i egen lejlighed uden at dele med andre, og stadig få penge til husleje? Og støtte i hverdagen?

Hvis ikke:

Jeg har svært ved at forholde mig til at bo sammen med andre unge og spise foran andre pga angst,

Findes der ikke ungdomsboliger hvor man er fri for at dele med andre?

Må man tjene penge ved siden af imens man får de 5000kr af kommunen?

Svar:

Hej Anonym

Jeg kan godt følge dig i følelsen af at du "hænger fast", når du har været sygemeldt i så lang tid, og kæmper med så store psykiske problemer som du beskriver. Jeg vil prøve at svare så godt jeg kan.

Først og fremmest er det vigtigt at understrege at det, så længe du er under 18 år, kræver dine forældres tilladelse for at du kan få lov til at lytte hjemmefra. Dine forældre vil stadig have ansvar for at du har tag over hovedet, og får mad og tøj. Derfor vil det som udgangspunkt også stadig være dine forældre der skal betale husleje, mad osv. Det er selvfølgelig ikke sikkert at de kan det, og derfor har de også mulighed for at sige nej.
Så er der rigtig nok nogle tilfælde hvor kommunen kan vælge at yde støtte til at du som ung flytter i egen bolig. Jeg ved ikke om din kontaktperson har snakket med din kommune og allerede har fået bekræftet at det er en mulighed for dig, men det er i hvert fald en beslutning som din sagsbehandler i din kommune skal ind over. Hvis altså dine forældre giver tilladelse til at du kan flytte.
Jeg har meget svært ved at sige noget klogt om de oplysninger du har fået fra din kontaktperson, fordi det godt kan være ret indviklede regler der kræver et indgående kenskab til dig, din familie og de problematikker du har brug for hjælp til.

I forhold til de andre spørgsmål du stiller kan det også være lidt indviklet, og forskelligt fra kommune til kommune, men jeg prøver.

Jeg kan forestille mig at hvis kommunen vil hjælpe med en bolig, og nogle penge, så handler det om en af kommunens egne boliger. Altså en bolig som kommunen ejer eller har ret til at bruge. Hvis det er tilfældet kan du altså ikke nødvendigvis gå ud selv og finde en bolig og få støtte til den.
Kommunen har muligvis både almindelige lejligheder og mindre værelser og ungdomshybler ligesom det du snakker om hvor man deler køkken og bad med andre unge. I de fleste kommuner er det sådan at lejligheder med eget køkken og bad ofte går til enlige forældre med børn der mangler et sted at bo, så jeg tror ikke der er særlig stor chance for at du vil kunne få sådan en lejlighed.

Om der findes ungdomsboliger i netop din kommune hvor du kan bo helt for dig selv, ved jeg ikke. Der bliver du nødt til at kontakte din kommune og spørge.

Nu ved jeg ikke præcis hvad de 5000kr som din kontaktperson har fundet ud af at du kan få er for en ydelse. Men mit bedste bud vil være at de penge du selv tjener ved siden af vil blive trukket i de 5000kr. Men jeg er ikke sikker.

Det bedste vil selvfølgelig være hvis din kontaktperson kunne følge op på de ting han allerede har undersøgt, men jeg kan godt se det er svært hvis han har ferie i øjeblikket. Så indtil du kan komme i kontakt med ham igen vil jeg foreslå dig at kontakte Bisidderordningen hos Børns Vilkår. Der kan du nemlig få tilknyttet din helt egen bisidder der er rigtig godt inde i regler og love, og som kan deltage i møder hos din kommune hvis det er nødvendigt for at sikre at dine rettigheder bliver overholdt.

Det er muligt at få en bisidder alle steder i landet, og du skal bare kontakte dem og fortælle om din situation, og så vil de vende tilbage og fortælle om, og hvordan, de kan hjælpe dig og du vil få tilknyttet en bisidder der hvor du bor. Det er selvfølgelig gratis.

Jeg håber du tager kontakt til Bisidderkorpset, og kommer lidt tættere på at få nogle mere præcise svar på dine spørgsmål...det er jeg ret sikker på at de kan give dig.

Mange hilsner
Niels-Christian

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål