Prostitueret?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hejsa :) Jeg er en pige på tretten, der er i tvivl om det er lovligt at være prostitueret endnu? Jeg ved at det er lovligt at være det, men er det lovligt i min alder??? Jeg har gjort det før, og jeg elsker det virkelig! Men må jeg??? Håber på jeres forståelse for min mærkelige situation. Mig :)

Svar:
Hej med dig..
Jeg er glad for at du skriver ind og jeg vil rigtig gerne svare på dit spørgsmål og så har jeg lige et par ting som jeg håber du vil overveje.
Omkring det her med at være prostitueret som 13 årig.
Det er faktisk ikke lovligt, men det er på 2 forskellige måder. Den seksuelle lavalder er 15 år og det betyder at man ikke må have sex hvis man er under 15 år. Den lov er lavet for at beskytte børn under 15 år fra at have sex og blive udnyttet af nogen der er ældre end 15 år. Den er også lavet fordi man ikke er klar til at have sex, før man bliver 15 år. Sex handler ikke kun om det fysiske, men det handler også om følelser og at man nemt kan komme til at gøre noget som vil skade en når man bliver voksen, altså noget som kan gøre ondt inden i.
Hvis man har sex når man er under 15 år, bliver man ikke straffet med bøde eller fængsel, men der er typisk en voksen der vil snakke med barnet om det. Det kunne være en pædagog eller en psykolog for eksempel.
Men der er noget andet der er ulovligt, og det er meget ulovligt. Det er dem der har sex med dig. Det er ulovligt at have sex med en under 15 år og hvis man selv er over 15 år kan blive straffet og komme i fængsel for det. Det er også ulovligt at betale en pige under 18 år for sex og det kan man også komme i fængsel for.
Sådan lyder lov og det er en god grund til at du alvorligt skal stoppe med at have sex med nogen.
Men der er noget andet jeg gerne vil sige til dig, og det er at jeg er rigtig bekymret for dig. Selvom du siger, at du elsker det, så er det både farligt og usundt for dig at prostituere dig. Altså at der er nogle der betaler dig penge eller giver dig ting for at have sex med dig.
Grunden til at det er farligt er, at du bliver sat i en situation og oplever nogle ting som du ikke er klar til. Noget som kræver du er voksen og som kræver at du har fået nogle flere erfaringer med sex, følelser og kærlighed.
Det er farligt, fordi de oplevelser du har nu, kan sætte sig som et sår inden i og kan begynde at gå rigtig ondt når du bliver ældre. Hvis den person du har sex med er over 15 år, så kaldes det du er udsat for nu, seksuelt overgreb og voldtægt (også selvom du selv har sagt ja til det) og det skader inden i.
Derfor er det vigtigt at du siger nej fra nu af og får fortalt det til en voksen som kan hjælpe dig med at komme ud af det igen.
Jeg ved godt det måske ikike var det svar du havde håbet på og jeg vil derfor foreslå dig at kigge forbi chatrådgivningen her i Cyberhus. her kan du chatte anonymt med en voksen og her kan du spørge mere og fortælle lidt mere om din situation. Du kan  også sammen med rådgiveren finde ud af hvad de bedste muligheder for dig er nu.
Jeg håber meget du vil bruge mine råd, fordi du fortjener en anden start på sexlivet end den du oplever nu.
Venlig hilsen
Erroll